De 29-jarige schoenontwerpster Nele Content deed na haar studies aan de modeacademie in Gent waar ze als één van de weinige studenten resoluut koos voor schoenontwerp, een aantal jaar ervaring op bij grote schoenmerken zoals Ambiorix en Cortina. Daar leerde ze de schoenenindustrie van A tot Z kennen. Nu voelt ze zich sterk genoeg om op eigen benen te staan. Ze richtte in Ronse Atelier Content op en verkocht aan acht winkels, waaronder Au bon marché in Gent en Treffer in Zelzate haar eerste lente/zomercollectie 2015.
“Acht winkels lijkt niet veel”, zegt ze, “maar ik vind het heel belangrijk om geen concessies te doen en resoluut mijn eigen weg te gaan. Ik wil met mijn onderneming wel groeien, maar ik wil daarbij geen stappen overslaan. Net zoals ik voor mijn eigen collectie enkel schoenen ontwerp die mijn eigen smaak weerspiegelen, en net zoals ik voor de productie ben blijven zoeken tot ik Italiaanse fabrikanten vond die in kleine series willen produceren, wil ik ook bij de distributie de touwtjes strak in handen houden.”
“Ik had na mijn studies niet meteen de intentie om een eigen zaak op te richten, maar door in diverse domeinen van de schoenenindustrie ervaring op te doen, rijpte geleidelijk aan het idee dat ik ook met een eigen collectie een plaatsje op de markt zou kunnen veroveren.”
Voor de financiering van haar zaak gebruikte ze de spaarcenten die ze opzij kon leggen door als freelancer voor diverse fabrikanten aan de slag te gaan. “Voorlopig moet ik dat ook blijven doen”, zegt ze, “maar ik heb met mijn klanten goed overlegd en ze weten dat mijn eigen collectie voor hen geen concurrentie zal inhouden.”
Die eigen collectie bestaat uit pittige en moderne vrouwenschoenen met of zonder hak die stuk voor stuk een krachtig accent aan de outfit toevoegen. Nele Content is ervan overtuigd dat ze later ook met een wintercollectie nog meer winkels zal kunnen overtuigen, niet alleen in België, maar geleidelijk aan ook in Nederland. De harde concurrentie in de business schrik haar niet af. “Een eigen onderneming leiden is niet niets in deze branche”, geeft ze aan, “maar ik heb ondertussen geleerd dat het belangrijk is om met veel mensen te praten. De tips die ik van veel jonge collega-ondernemers heb gekregen, hebben me enorm geholpen.”