Op woensdagavond, 10 maart, vond de jaarlijkse wedstrijd ‘WOMED Award’ (Women in Enterprise and Development) van Markant vzw en UNIZO, met steun van VLAIO, plaats. Uit elke provincie werd een finaliste naar voor geschoven voor zowel Onderneemster als Belofte van het jaar. In beide categorieën ging de Oost-Vlaamse kandidaat met de prijs aan de haal. Zo won Femke Helon van 3Motion uit Zele de hoofdprijs ‘Vrouwelijke ondernemer van het jaar’. Daarbij haalde ze het van drie andere straffe genomineerden voor de titel: Sophie Claes van De Gele Flamingo uit Brasschaat, Leen Gysen van IPARC uit Kampenhout en Bouchra Hashassi van Washville uit Antwerpen.
De Aalsterse Marie Van den Broek van My Add On werd bekroond tot ‘Belofte van het jaar’. Zij won het uiteindelijk van de andere provinciale genomineerden: Kim Bogaerts (Schoonmaak Kempen, Hoogstraten), Olivia Couvreur (Cara Rosa, Kortrijk), Machteld Lambrichts (Klinder, Hasselt) en Aurélie Schalenbourg (Creafrench, Leuven).
WOMED Award winnares: Femke Helon, 3Motion
Femke Helon ging tien jaar geleden voluit voor haar droom om te ondernemen en dat mondde intussen uit in de flink uit de kluiten gewassen kmo 3Motion. Het bedrijf staat aan de top op vlak van visuele communicatie, displays en verpakkingen en 3D print & design. Naast de hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Zele heeft 3Motion ook een filiaal in het Nederlandse Mariahout. Van de meest creatieve productpresentatie in diverse materialen over reusachtige fotoprints op gevels en podia tot en met levensgrote 3D-figuren geprint in eigen huis: 3Motion realiseert het allemaal. En dat dankzij permanente investeringen in de nieuwste print- en softwaretechnieken en een geautomatiseerde productieflow.
Creativiteit, flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid zijn de pijlers van het bedrijf en zijn de sleutels van hun succes. Het begon tien jaar geleden nochtans allemaal heel klein, met één enkele printer en tonnen energie. Intussen telt 3Motion 47 vaste medewerkers die permanent worden getriggerd om creatief mee te denken over de werking en aanpak van het bedrijf, in binnen- en buitenland.
Blofte van het jaar: Marie Van den Broeck, My Add On
Marie Van den Broek studeerde af als Industrieel Ingenieur Ontwerper aan de Universiteit Gent en startte nog tijdens haar studies haar eigen zaak: My Add On. Het bedrijf ontwerpt en verdeelt universele ‘add-ons’ (opzetstukjes) die iedereen op zijn eigen kruk of rolstoel kan klikken. Het eerste product is ‘MySleeve’ voor krukken. De ‘MySleeve’ is een soort kousje voor over de handvaten van de krukken. De handvaten voelen zacht aan, waardoor pijn aan de handen vermeden wordt. Dankzij een ingebouwde magneet kunnen beide krukken waar nodig elkaar rechthouden. Als een kruk valt, kan ze met de magneet van de andere kruk, zonder te moeten bukken, worden opgeraapt.
Voor het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe hulpmiddelen laat Marie Van den Broeck zich in de eerste plaats inspireren door de vragen van gebruikers. Haar producten worden verdeeld via onder meer apotheken en thuiszorgwinkels.
Marie Van den Broeck: “Binnen 5 jaar willen we onze 20-20-20-ambitie bereiken: 20 nieuwe producten, in 20 verschillende landen, en dat met een team van 20 mensen. Mijn droom is om in een grote hangar de producten van My Add On ‘in house’ te hebben.”