Uki_Birthday02_v015 (2)

Oost-Vlaamse kinderreeks verovert 50 landen en realiseert 200 miljoen YouTube-views

GENT – Vrijdag 3 april is een bijzonder dag voor Uki, de gele hartendief van de peuters en kleuters uit de gelijknamige populaire Belgische animatieserie. De kinderreeks van Oost-Vlaamse makelij viert zijn 10de verjaardag en die gaat ook in volle coronacrisis niet onopgemerkt voorbij. “Met Ketnet hebben we een toffe wedstrijd opgezet en in het komende jaar rollen we nog wat leuke acties uit, waarmee we de allerkleinsten extra gaan verwennen”, zeggen Theo De Roeck en Peter Decraene, die samen met de Gentse animatiestudio Creative Conspiracy mee aan de wieg stonden van het verhaal.

Het voorbije decennium werd ‘Uki’ uitgezonden in meer dan 50 landen, waaronder uiteraard België, maar ook Engeland, Italië, Canada, Scandinavië, Portugal, Brazilië, Taiwan en zelfs Iran. De kracht van de 3D-animatie zit verweven in 52 afleveringen van elk 5 minuten die een soft-educatief karakter hebben en die opgebouwd zijn rond Uki en zijn speelkameraden. In de serie wordt niet gesproken maar de stemmige muziek verwoordt prachtig de gevoelens en bedoelingen van de personages.

Net als het Nederlandse RTL TeleKids, blijft Ketnet ‘Uki’ regelmatig uitzenden op televisie, en dit al 10 jaar lang. Alle afleveringen zijn online en in de Ketnet Junior-app beschikbaar. Het YouTube-kanaal heeft inmiddels meer dan 47.000 volgers en de 117 video’s zijn op verschillende kanalen inmiddels goed voor meer dan 200 miljoen views.

Vliegende start

“De uitzendingen waren nauwelijks begonnen of we waren met ‘Uki’ door het befaamde internationale vakblad ‘KidScreen’ al genomineerd voor een award in de categorie ‘beste geanimeerde serie voor kleuters’, waardoor we met de serie echt een vliegende start namen”, zegt Peter Decraene.

Zowel Universal als BBC zorgden voor de wereldwijde distributie en in een mum van tijd veroverde Uki de peuter- en kleuterharten. “Onze gele vriend straalt een vriendelijke positiviteit uit en dat wordt erg gewaardeerd door zowel de kinderen als de ouders. Door de jaren heen hebben we prachtige reacties gekregen van ouders wereldwijd”, vertelt Peter. “De mooiste kwam van een vader in Italië die ons vertelde hoe Uki hen in staat stelde om vooruitgang te boeken in de communicatie met hun autistisch zoontje. Hartverwarmend.”

Theater

“Door het sterke tijdloze karakter van de 52 afleveringen is er voorlopig geen noodzaak om er nieuwe te ontwikkelen. “De voorbije jaren kregen we wel regelmatig vraag naar een theatervoorstelling. We zijn al lang aan het nadenken over hoe we zoiets zouden kunnen realiseren. Dat is niet evident, want door de smalle nek van Uki is de ontwikkeling van een Uki-pak voor een acteur geen optie. Als we daar een gepaste oplossing voor vinden én als blijkt dat er interesse zou zijn bij de theaterproducenten, dan hebben we daar zeker oren naar”, geeft Peter nog mee.

Op www.ketnet.be kan je vanaf vandaag enkele Uki-pretpakketten winnen als je meespeelt met de verkleedwedstrijd.