Hoplr groeide op acht jaar tijd uit tot een lokaal dienstenplatform. De app heeft geen commerciële doeleinden en mikt vooral op buurtwerking, lokale communicatie en burgerparticipatie.
“Onze belangrijkste missie is om mensen dichter bij elkaar te brengen, maar de samenwerking met lokale overheden is de basis van ons verdienmodel”, legt medeoprichter Jennick Scheerlinck uit.
Hoplr heeft momenteel 800.000 gebruikers in de Benelux en draait dit jaar een omzet op van zo’n 1,3 miljoen euro. Dat succes willen de oprichters nu ook internationaal verzilveren.
De wereld rond
De eerste halte: Karşıyaka, een district in de Turkse provincie Izmir. “Het was de burgemeester zelf die interesse toonde in Hoplr om de communicatie met de burgers te verbeteren”, zegt Scheerlinck. “Op vier maanden tijd hebben we alles in werking gezet om ons platform op Turkse bodem te laten werken.”
Na Turkije staan ook het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Letland en Litouwen al op het programma. Daarnaast voert het bedrijf gesprekken met gemeentebesturen uit Israël en Curaçao.
Buurtbarometer
“De vlotte implementatie in Karşıyaka bewijst dat we een schaalbaar product hebben gecreëerd. We zijn klaar om Hoplr naar de rest van de wereld te brengen”, maakt Scheerlinck zich sterk.
Begin dit jaar lanceerde Hoplr een digitale buurtconciërge, waarmee hulpbehoevenden makkelijk omwonenden kunnen inschakelen. Vorige week nog bracht het bedrijf een buurtbarometer uit, die de sociale cohesie van buurten in kaart brengt. Op termijn wil Hoplr ook die toepassingen naar het buitenland brengen.