De MONO-masterclass Ondernemingszin en Ondernemerschap is een initiatief van An Boone, Maurice Tournicourt en Stig Van Hauwermeiren dat bedoeld is om jongeren meer zin voor ondernemerschap bij te brengen.
Het gaat om een intensief traject van drie maanden dat vanaf 3 oktober 2016 deelnemers de kans biedt om via “in companytrainingen” hun talenten in marketingcommunciatie, financieel management, leiderschap en organisatie voort te ontplooien. Er gaapt een grote kloof tussen de schoolbanken en het professionele leven. Na het praktijkgerichte MONO-traject zijn pas afgestudeerden en ook talenten die om één of andere reden hun diploma niet hebben gehaald volledig klaar om met heel veel goesting aan de slag te gaan als ondernemer binnen een eigen bedrijf of als werknemer met de ondernemerschapsgeest waar heel veel werkgevers naar op zoek blijven gaan.
Het MONO-traject staat open voor maximaal vijftien jonge talenten die coaching op maat zullen krijgen. Iedere cursist krijgt een gedreven mentor uit het werkveld, een goeroe die als klankbord fungeert doorheen het traject en erna. Experten als Bert Van Wassenhoven (Think with People), Katrien Dewijngaert (KBC Startit), Eline De Meyer (Securex), Frank Manesse (The Future Generation), fungeren als MONO mentor.
Ook Bert Vandebuerie (foto) heeft nu toegezegd om als mentor te fungeren. Hij werkte ruim tien jaar als regioverantwoordelijke bij Xerius Oost-Vlaanderen. Hij bouwde in die periode met zijn advies en ondersteuning aan ondernemers en toekomstige ondernemers een stevige reputatie uit en toonde ook zijn bevlogenheid in het stimuleren van ondernemerschap. Sinds februari van dit jaar is hij zelf ondernemer en organiseert hij met zijn bedrijf Connexi onder meer inspiratietours die volgens een specifieke formule ondernemers met ondernemers in contact brengen. “Ik zet met plezier mijn ervaring in om de jongeren die het MONO-traject zullen volgen maximaal bij te staan”, geeft hij aan.