gb_25-01-2016_k0584

Ontex kan ambities niet waarmaken

AALST – De luierproducent Ontex is er in het derde kwartaal in geslaagd een ommekeer in Brazilië te realiseren. De ambitie van een hogere winstmarge in de tweede jaarhelft verdwijnt evenwel. De Aalsterse firma boekte in het voorbije kwartaal een omzetdaling van 3,6 procent. De brutobedrijfswinst zakte zelfs met bijna 15 procent. “We hebben af te rekenen met tegenwind en we verwachten dat die aanhoudt. De marktomstandigheden zijn uitdagend, maar we zijn ervan overtuigd dat we dat kunnen doorstaan”, stelt CEO Charles Bouaziz.

Ontex nam vorig jaar de luierdivisie van het Braziliaanse Hypermarcas over voor 286 miljoen euro, maar heeft daar nog geen plezier aan beleefd. De Braziliaanse munt maakte bokkensprongen en de concurrentie van onder meer Procter & Gamble ontketende een prijzenslag op de Braziliaanse luiermarkt. Tot overmaat van ramp ontdekte Ontex boekhoudkundige onregelmatigheden bij het overgenomen bedrijf, waardoor het een gat van 15 miljoen euro in de cijfers moest opbiechten.

“De overname heeft nog niet opgeleverd wat we gedacht hadden. Maar we kijken niet meer naar het verleden”, zegt Bouaziz. Hij ziet licht aan het eind van de tunnel. “Sinds eind vorig jaar is de situatie in Brazilië kwartaal na kwartaal verbeterd.” De kentering is deels het gevolg van kostenbesparende maatregelen. Ontex bundelde de productieactiviteiten in Brazilië in één nieuwe, moderne fabriek.

Ambities dan toch niet haalbaar

Terwijl het in Brazilië de goede kant lijkt uit te gaan heeft Bouaziz nog veel kopzorgen in andere regio’s. Het luierbedrijf trekt de belofte in om in de tweede jaarhelft een betere winstmarge te halen. In het eerste halfjaar bedroeg die marge 10,4 procent. Na negen maanden staat de teller op hetzelfde peil, en dat zal voor heel 2018 min of meer het geval zijn. Een grote verrassing is dat niet. Analisten hadden eerder al grote vraagtekens geplaatst bij de ambitie van Ontex.

“We hebben prijsverhogingen en besparingen doorgevoerd. Het is teleurstellend dat de impact van die maatregelen gemaskeerd wordt door externe factoren”, zegt Bouaziz, verwijzend naar de volatiele wisselkoersen en de stijgende prijzen voor grondstoffen. Die factoren drukten de winstmarge het voorbije kwartaal, wat resulteerde in een 15 miljoen euro lagere winst.

Bouaziz belooft nieuwe ingrepen om het schip te keren. “We werken aan een uitgebreid plan om versneld aandeelhouderswaarde te creëren. We zullen dat plan volgend jaar bij de presentatie van de jaarresultaten toelichten.”