“Voor mensen die in armoede leven, vertegenwoordigt de aankoop van mondmaskers een groot deel van hun totale budget. We hebben het hier immers over mensen die het al financieel moeilijk hadden voordat de COVID-19-crisis uitbrak. Bovendien zijn veel producten duurder geworden door de pandemie en de huidige inflatie”, aldus Joke Steenhoudt, coördinator bij Vierdewereld. “Als ngo zijn we ervan overtuigd dat we armoede samen met alle betrokken partijen moeten aanpakken. Daarom zijn solidariteitsacties, zoals deze donatie van Ontex, heel belangrijk.”
Kwetsbare groepen bereiken
“Sinds het begin van de wereldwijde pandemie heeft Ontex meer dan 4,5 miljoen Ontexproducten gedoneerd in 14 landen op 4 continenten”, zegt Annick De Poorter, Ontex’s Executive Vice President voor Innovatie en Duurzaamheid. “Sinds vele jaren, en in het kader van onze duurzaamheidsstrategie, doneren we lokaal en proberen we de meest kwetsbare groepen in de samenleving te bereiken, zoals ouderen in armoede, gezinnen met financiële problemen en vluchtelingen.”
Om ervoor te zorgen dat de gedoneerde producten aan de meest kwetsbare groepen in de samenleving worden aangeboden, hanteert Ontex een donatiebeleid met richtlijnen die de transparantie van de donaties moeten vergroten. Zo moet elke organisatie of ngo waarmee Ontex samenwerkt, een contract ondertekenen om te garanderen dat de gedoneerde goederen op de juiste plaats terechtkomen.
Eigen productie van medische mondmaskers
Om het Covid-19-virus te bestrijden heeft Ontex bovendien ook zijn veertig jaar ervaring in de productie van producten voor persoonlijke hygiëne aangewend om in zijn fabriek in Eeklo een productie op te zetten voor medische mondmaskers voor zijn Europese merken iD en Serenity.