“De markt bleef zeer competitief in het eerste halfjaar”, zegt Charles Bouaziz, CEO van Ontex, in het halfjaarrapport. De omzetdaling bleef beperkt tot 1,3 procent, maar de winstcijfers gingen een stuk omlaag. De recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) zakte 16 procent tot 111 miljoen euro wat een winstmarge van amper 10 procent opleverde.
Tegenslag in Europa
Vooral in Europa, de belangrijkste en meest rendabele afzetmarkt, heeft de Oost-Vlaamse multinational het moeilijk. Ontex is er veruit de grootste leverancier van luiers voor supermarktmerken, maar heeft enkele belangrijke contracten verloren, wat zich sinds de herfst van vorig jaar vertaalde in de cijfers. Het bedrijf heeft al meerdere jaren af te rekenen met hevige concurrentie. Ook gestegen grondstofkosten en tegenvallende wisselkoersen konden niet volledig gecompenseerd worden door kostenbesparingen of hogere verkoopprijzen.
Dieptepunt bereikt
“Maar we merken een stabilisatie en zelfs daling van de grondstoffenprijzen”, blikt Bouaziz met positieve toon vooruit. Het management is er bovendien van overtuigd dat het dieptepunt in Europa bereikt is en dat de omzet er mede dankzij productinnovaties opnieuw zal stijgen.
Buiten Europa doet Ontex het beter met een omzetgroei van ruim 8 procent. “Ver boven het marktgemiddelde, en met een duidelijke versnelling in het tweede kwartaal”, luidt het. In Brazilië en Mexico, waar Ontex zich de voorbije jaren via overnames tot marktleider kroonde, is de omzet in stijgende lijn. Dat is ook het geval in VS waar het intussen leverancier van Walmart is geworden.
Voor het hele boekjaar rekent Bouaziz op een vrijwel stabiele omzet en stabiele brutobedrijfswinst. De nettowinst daalde in het eerste halfjaar met 83 procent tot 8,4 miljoen euro, grotendeels te wijten aan eenmalige kosten verbonden aan herstructureringen en consultantvergoedingen in het kader van het transformatieplan dat het bedrijf in mei lanceerde.
Transformatie
Dat plan kon evenwel op niet veel enthousiasme rekenen bij investeerders omdat de uitvoering veel investeringen vergt en de resultaten op lange termijn twijfelachtig zijn. Ontex zelf heeft de ambitie om de omzet de komende jaren minstens 50 basispunten sneller te laten groeien dan de markt terwijl de winstmarge tegen 2021 met 125 à 175 basispunten zou moeten stijgen tegenover 2018.
“De uitvoering van het plan is goed opgestart en verloopt zoals verwacht”, luidt het in een persbericht.
Bron: Halfjaarresultaten Ontex en De Tijd