Vrijetijdsketen Fun, die onlangs een rebranding doorvoerde en de winkel in Lokeren uitkoos om als eerste uit te pakken met het nieuwe logo met als baseline, “play, create, party”, ziet aan de verkoopcijfers van de “terug naar school”-producten dat het consumentenvertrouwen weer toeneemt.
“In vergelijking met vorig jaar is de verkoop van schoolartikelen in de winkels sinds 10 augustus met 60% gestegen”, zegt PR-verantwoordelijke Amély Mondy. “Vaak gebeuren de aankopen in combinatie met een knutsel- of feestpakketje of feestaccessoires. Of dat is om het begin van het schooljaar te vieren of het einde van de vakantie, wil ik graag in het midden laten, maar het is wel een feit dat doe-het-zelf en feesten een duidelijke trend zijn. En met “create” en “party” spelen we daar uiteraard op in.”
Overigens betekent de stijging van de verkoopcijfers van schoolspullen in de winkels volgens Amély Mondy allerminst dat de consumenten sowieso altijd naar de winkel trekken om te kopen. “De onlineverkopen van rugzakken, boekentassen en schoolgerief zijn aan een formidabele opmars bezig”, zegt ze. “Op dat vlak kunnen wij prat gaan op een stijging met zowat 200% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”
De Oost-Vlaamse vestigingen van de vrijetijdsketen in Dendermonde, Geraardsbergen, Lokeren, Sint-Niklaas, Sint-Denijs-Westerem en Oudenaarde konden naar het zeggen van Amély Mondy vooral een grote belangstelling optekenen voor schooltassen met bekende figuurtjes. “De populairste figuurtjes van het moment zijn ongetwijfeld de Minions. De beeltenis daarvan duikt niet alleen op op boekentassen, maar ook op kaftpapier. Bij de allerkleinsten blijven de schoolspullen met afbeeldingen van dieren, dino’s en piraten erg goed scoren.”
Andere populaire items blijken producten waaraan een nostalgisch jaren negentig-geurtje hangt, zoals de rugzakken van Kipling, spullen met het logo van MTV en met smiley’s. “Die nostalgie is eigenlijk een vaak terugkerend fenomeen”, zegt Amély Mondy nog. “Heel wat jonge ouders die eind de jaren tachtig, begin jaren negentig hun kindertijd beleefden, hebben nu voor het eerst zelf schoolgaande kinderen en kiezen maar wat graag artikelen die hen aan hun eigen kindertijd doen terugdenken.”