Je kiest op de site welke producten je wil kopen, in glazen potten. Pieter Pot levert die bij je thuis af. Bij de volgende bezorging neemt Pieter Pot de lege potten weer mee en krijg je je statiegeld terug. Pieter Pot koopt haar producten in bulk aan. De potten worden gevuld door maatwerkbedrijven en aan huis geleverd door een bezorgdienst.
Niet duurder
Pieter Pot is niet duurder dan de doorsnee supermarkt. Schaaphok: “We werken met lokale producenten, maar evengoed met internationale A-merken. We hebben bijvoorbeeld superlekkere Belgische chocolade van Callebaut, ketchup van Heinz of snoepjes van Haribo in ons assortiment. Zo willen we elk soort consument verleiden om verpakkingsvrij boodschappen te doen!”
Dat assortiment van Pieter Pot bestaat vandaag voornamelijk uit houdbare producten, maar is continu in ontwikkeling. Pieter Pot is in gesprek met een groot aantal producenten, om te bekijken of zij in bulk kunnen leveren. Het is voor Pieter Pot van groot belang dat de hele keten, van fabricage bij de producent tot levering bij de consument, verpakkingsvrij is. Schaaphok: “Het is onze bedoeling om gaandeweg meer en meer lokale producten van Belgische producenten in ons assortiment op te nemen. We willen producenten overtuigen om verpakkingsvrij te produceren én verpakkingsvrij aan ons te leveren.”
Meer dan 8.000 Belgen willen klant worden
Pieter Pot kondigde zijn komst naar ons land een tijdje geleden al aan op sociale media. Toen bleek dat ook ons land heel wat fans telt van verpakkingsvrij online boodschappen doen: meer dan 8.000 Belgen schreven zich in op de wachtlijst, om klant te kunnen worden wanneer Pieter Pot effectief in België van start zou gaan. Antwerpen kreeg de primeur, vervolgens waren Leuven, Mechelen, Brugge en Hasselt aan zet, vandaag is het de beurt aan Gent.
De Gentse Margot Vanden Bossche is de eerste Oost-Vlaamse klant van Pieter Pot: “De combinatie van gemak een duurzaamheid heeft me over de streep getrokken. Ik vind het teveel gedoe om met lege potten naar de verpakkingsvrije winkel te fietsen. Ik bestelde granola, gedroogde mango, een Italiaanse kruidenmix, crackers en vegan mayonaise.”
Kleinere voetafdruk
Naast de verpakkingen die Pieter Pot bespaart – sinds september al meer dan 1 miljoen – berekende de online supermarkt ook de CO2-voetafdruk van hun concept. De analyse gebeurde door het onafhankelijke onderzoeksbureau Partners for Innovation. Hieruit blijkt dat een gevuld winkelmandje van Pieter Pot een lagere CO2 uitstoot heeft dan een winkelmandje met identieke producten aangekocht bij een reguliere supermarkt. Voor een plastic fles ketchup in de regulier supermarkt gekocht, ligt de CO2 uitstoot bijvoorbeeld 157% hoger dan bij een aan huis geleverde herbruikbare glazen pot – met dezelfde ketchup erin – van Pieter Pot .
“Aan huis leveren kan op een duurzame manier, doordat wij zoveel mogelijk transporten combineren én doordat de bezorgdiensten ook foodboxen voor andere bedrijven meenemen. Door met herbruikbare potten te werken elimineren we eenmalige verpakkingen. Die veroorzaken de grootste uitstoot, zelfs als ze recycleerbaar zijn. Als we gaan groeien, wordt ons systeem zelfs nog duurzamer: hoe meer leveringen in één gebied, hoe minder CO2 het transport verbruikt”, aldus Schaaphok.
Ambitie: hele boodschappenketen verpakkingsvrij maken
“We zijn ervan overtuigd dat ons systeem de boodschappenketen ingrijpend kan veranderen”, zegt Puck Schaaphok, Head of Belgium van Pieter Pot.
Pieter Pot wil echt impact hebben op de manier waarop mensen boodschappen doen, en hoeveel afval daarbij komt kijken. Schaaphok: “We zijn continu in onderhandeling met grote voedingsbedrijven om hen te overtuigen in bulk te leveren, zodat we hun producten in glazen flessen of potten kunnen verkopen. Onze olijfolieproducent bijvoorbeeld levert nu in vaten van 1.000 liter. Hij neemt zo’n vat ook weer mee terug om opnieuw te vullen. Zo werken we er hard aan om de hele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken. We willen producenten uitdagen om na te denken hoe ze zonder verpakking hun producten kunnen leveren, en welke innovatie daarvoor nodig is.”