Rayon-CEO Stephane Ronse. Rayon-CEO Stephane Ronse. Foto Rayon

Online supermarkt uit Gent blaast een kaarsje uit

GENT - Een jaar geleden startte Smartmat, het bedrijf achter Foodbag, met een online supermarkt. Rayon, dat focust op de onlineverkoop van verse voeding, heeft volgens CEO Stéphane Ronse nog heel wat groeipotentieel.

Verse voeding en op-op-top Belgisch. Met die recepten wil Rayon zich onderscheiden van andere spelers in de sector van ‘online grocery’. Aan het woord is Stéphane Ronse, CEO van moederbedrijf Smartmat.

“Ook de Belg is tijdens de coronacrisis massaal aan het online shoppen geslagen. Zo hebben we de achterstand met onze buurlanden ingehaald. Maar in de markt van de online grocery zit nog veel ruimte voor groei.”

Ronse kijkt naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden, waar de online aankoop van producten als groenten, fruit en droge voeding meer is ingeburgerd. “Logisch, want het is heel gemakkelijk en je spaart er als consument wekelijks een tot twee uur tijd mee uit. Technologie is ook een katalysator voor wat in een fysieke supermarkt nooit mogelijk zal zijn. Denk maar aan het filteren op allergenen of allergieën.”

Maar ons land hinkt achterop, waarschuwt Ronse. Volgens Rayon heeft slechts 4% van de Belgen al minstens een keer zijn boodschappen online besteld. “Ook hier bestaat het risico dat de groei van de sector vooral ten goede van buitenlandse spelers zal komen, net als voor de rest van de e-commerce. Met Rayon brengen we een honderd procent Belgisch verhaal. We laten we ons de kaas niet opnieuw van onze boterham eten.”