Kofferfabrikant Samsonite heeft de jongste jaren duidelijk weer de wind in de zeilen. In 2014 steeg de geconsoliseerde omzet van de groep met 17% tot 2,35 miljard dollar. Dat is gevolg van een sterkere verkoop in Noord- en Zuid-Amerika, Europae en Azië. De vier afdelingen van de groep – travel, business, casual en accessories – scoren mooie cijfers.
Eén en ander vertaalde zich ook in een forse toename van de tewerkstelling in de vestiging in Oudenaarde. In mei 2013 waren daar 333 arbeiders in 219 bedienden aan de slag. Twee jaar later waren die cijfers opgelopen tot 372 arbeiders en 260 bedienden. “Dit zijn mensen die vast in dienst zijn”, zegt PR-manager Alexis Bracke. “Er werken, afhankelijk van de periode, gemiddeld genomen ook nog een honderdtal mensen via interimcontracten.”
Ramesh Tainwala, de CEO van bagagespecialist Samsonite uit Oudenaarde, is van oordeel dat er voor zijn producten nog heel wat groeipotentieel is in Europa. Daarom zal de onderzoeksafdeling van de vestiging in Oudenaarde nog bijkomende versterking krijgen, nadat eerder al was aangekondigd dat een aantal Italiaanse designers in Oudenaarde zouden komen werken.
Aan De Tijd meldde Tainwala in juni al dat het de bedoeling is om met dubbele cijfers te groeien. En dat kan enkel door meer producten te ontwikkelen en te commercialiseren. Dat verklaart ook de lancering van het merk American Tourister. Deze plannen zijn goed nieuws voor Zuid-Oost-Vlaanderen, want ze betekenen dat Samsonite alvast de aanwerving plant van een aantal nieuwe medewerkers.
Daarnaast wil Samsonite de komende drie jaar in Europa minstens 150 winkels openen. In Antwerpen ging er recent alvast één open.