GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wekelijks geven we onze lezers een exclusieve inkijk in één van deze interviews. Wim Iliano startte Optimile (voorheen BeCharged) in 2009 samen met universiteitsvriend Joachim Saelens, waar hij uiteindelijk veel te vroeg afscheid van heeft moeten nemen. Hun app Mobiflow groeide intussen uit tot één van de grootste mobiliteitsplatformen van België.
Optimile is een SaaS-bedrijf dat een white-label platform heeft ontwikkeld voor bedrijven die actief zijn in de mobiliteitssector. We bieden ‘connected mobility’. Via één app of mobiliteitspas activeren we verschillende mobiliteitsdiensten. Denk aan fiets- en autodeelsystemen, ondergrondse parkeergarage, taxi’s, oplaadpunten en openbaar vervoer. Vandaag heb je een aparte pas nodig voor elke service. Maar dankzij ons platform hebben mensen nu toegang tot al die verschillende services in slechts één klik en alle uitgaven worden verzameld in één enkele factuur.
Onze eigen merkapp, Mobiflow, met nu meer 2500 gebruikers, blijft organisch groeien zonder grote marketinginspanningen. Aan de andere kant wordt ons white-label platform momenteel door verschillende van onze klanten op de markt gebracht, wat ons een totaal van 1,8 miljoen actieve gebruikers oplevert. Dit betekent 1 op de 5 Belgen die actief zijn in het verkeer. Het grootste wegenwachtbedrijf van België, Touring, investeerde mee in Optimile. Dankzij dit extra kapitaal kon ons team groeien van 6 tot 18 personen.
Onverwacht afscheid
Ik stichtte mijn eerste bedrijf BeCharged samen met mijn universiteitsvriend Joachim Saelens na zijn afstuderen. We ontdekten al snel dat laadstations voor elektrische auto’s de toekomst zouden zijn en in geen tijd een massaproduct zouden worden. Snelheid was de sleutel om de concurrentie voor te blijven. Vervolgens werden we een grote fabrikant van laadstations.
In 2013 kregen we een zware klap. Joachim werd heel onverwacht gediagnosticeerd met kanker, een strijd die hij verloor na amper zes weken. Hij was slechts 29 jaar oud. Omdat we wisten dat ons product een bulkgoed zou worden, besloten we de productie van de laadstations uit te besteden. Zelf zijn we ons meer gaan richten op het laadpunt operator platform om alle laadhandelingen op één plek bij te houden.
Omschakeling
Waar we in 2010 focusten op de mobiliteit van elektrische auto’s, hebben we doorheen de tijd onze strategie aangepast aan de nieuwe mobiliteitsbehoeften. Omdat je met elektrische auto’s niet overal geraakt en het bereik ervan enigszins beperkt is, werd het duidelijk dat we andere vervoerssystemen moesten integreren. Daarom zijn we begonnen met het aanbieden van een combinatie van verschillende transportoplossingen in dezelfde app.
In eerste instantie boden we enkel hardware aan: laadstations voor elektrische auto’s. Na een tijdje ontwikkelden we ook een platform om gebruikers te informeren over de locaties van die stations en om facturen gemakkelijk te verwerken. Uiteindelijk werd ons platform compatibel met alle grote merken van laadstations. Ongeacht het type laadstation dat een klant had geïnstalleerd, onze oplossing kon het regelen. Vervolgens werd de software een onderneming op zich.
…
Lees het vervolg van dit interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle verhalen.