GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Zo sprak hij ook met Michiel Crommelinck en Michiel Bearelle, mede-oprichters van Officient. Dit platform helpt KMO’s hun personeelsadministratie te digitaliseren. Het wordt automatisch geïntegreerd met de payrollprovider van de klant om ervoor te zorgen dat werknemersgegevens juist en altijd up-to-date zijn.
“Het doel is om het hele proces te beheren vanaf het moment dat iemand wordt aangenomen tot de dag dat die persoon het bedrijf weer verlaat”, vertelt Michiel Crommelinck. “Door medewerkersgegevens te centraliseren, kunnen we een compleet personeelsoverzicht bieden. Uit de gegevens die in Officient worden geconsolideerd, krijgen klanten verborgen inzichten te zien en kunnen ze nieuwe kennis over hun personeel afleiden.”
Anderhalf jaar na haar oprichting is het team uitgegroeid tot 20 personen. Officient is momenteel actief in België, Nederland, Portugal en Spanje, en telt intussen meer dan 1100 klanten. In 2018 ontving Officient de award voor ‘Coolest HR Tech Solution van het jaar’. Het team lijkt goed op weg om hun ambitie te realiseren om de belangrijkste HR-tech-oplossing te worden voor het beheer van personeelsadministratie, met het oog op verdere Europese expansie.
Geen papierwerk meer
“We hebben gemerkt dat KMO’s worstelden met dezelfde reeks terugkerende problemen als het gaat om personeelsadministratie”, zegt Michiel Bearelle. “De tools die KMO’s momenteel gebruiken, zijn niet erg gebruiksvriendelijk. Bovendien zijn personeelsgegevens verspreid over de organisatie en zijn ze terug te vinden in verschillende spreadsheets, online mappen en zelfs fysieke archiefkasten. Met de ‘war for talent’ aan de gang, beginnen bedrijven veel meer in HR te investeren. In een sector waar efficiëntie en het toevoegen van een menselijke inslag centraal staan, hebben we een oplossing bedacht die ervoor zorgt dat je minder tijd in administratie en papierwerk steekt, en in plaats daarvan meer in de mensen zelf kan investeren.”
Nieuwe manieren van werken
“Er zijn twee tendensen die snel groeien in de wereld van HR-techbedrijven”, gaat Michiel Crommelinck verder. “Aan de ene kant heb je oplossingen gemaakt voor de zogenaamde ‘zachte kant’ van HR. Dit zijn toepassingen om talent te beheren, medewerkersbetrokkenheid, prestaties, coaching, cultuur, etc. Dit zijn de nieuwe, sexy manieren van werken. Aan de andere kant stonden oplossingen voor de ‘harde kant’ van HR – het administratieve deel – de afgelopen jaren vrijwel stil. Officient biedt een innovatieve oplossing om veel aspecten van die HR-administratie te centraliseren en te automatiseren en biedt zelfs ondersteuning in een multinationale payroll-context.”
Virtuele HR-assistent
“Een van onze belangrijkste sterke punten is dat we met slechts een paar klikken gemakkelijk de HR-gegevens kunnen verzamelen en verbinden die onze klanten nodig hebben. We zijn van plan nog meer met die gegevens te doen en hopen klanten te ondersteunen bij het nemen van beslissingen over mensen. Neem bijvoorbeeld loonbenchmarking. We kunnen HR-managers een idee geven van wat ze een nieuwe salesmanager moeten betalen in termen van marktgemiddelden en intern beleid. We onderzoeken momenteel verschillende opties: van loonbenchmarking tot het verminderen van ziekteverzuim en het verbeteren van retentie. Uiteindelijk willen we een virtuele HR-assistent worden en voorspellende analyses leveren om de HR-strategie van KMO’s te sturen.”
…
Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.