Acr1243205534656-768815

Ondernemers met een hoek af: Jonas Dhaenens (Combell)

GENT – Nieuw jaar, tijd voor een nieuwe reeks. In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Wekelijks zoomen we met Made in Oost-Vlaanderen in op één van deze bekende en minder bekende ondernemers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wij lichten alvast een tipje van de sluier door onze lezers een exclusieve inkijk te geven in deze interviews. Starten doen we met één van de grootsten uit onze provincie: Jonas Dhaenens van Combell.

Samen met Frederik Poelman richtte Jonas Dhaenens Combell op in 1999 op 16-jarige leeftijd. Twee jaar later realiseerde hij zijn eerste acquisitie. In het begin was Combell vooral bekend als een hostingbedrijf en leverancier van domeinnamen. Het bedrijf groeide op 20 jaar uit tot de absolute marktleider in hostingdiensten voor kmo’s, IT-integrators en softwareontwikkelaars in de Benelux.

Consolidatiebeweging

“We waren niets zoals andere software start-ups, maar zijn vanaf het begin een echte serviceprovider geweest”, vertelt Dhaenens in het boek. “Er was duidelijk geen gebrek aan wereldwijde spelers. Onze ambitie was dan ook om een ​​lokaal alternatief aan te bieden en de marktleider in België te worden op het gebied van hosting voor kmo’s. We hebben dit bereikt door ons gedurende de eerste vijftien jaar te richten op een degelijk product en een solide service. Uiteindelijk begonnen we de consolidatiebeweging in België door jaarlijks een portefeuille over te nemen van andere hosting-spelers.”

Kleine landen met een groot potentieel

“Ik merkte dat dergelijke consolidatie nog niet in Nederland en Denemarken had plaatsgevonden. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om eerst deze landen aan te boren en kleinere spelers over te nemen. In plaats van te streven naar grotere gebieden zoals de VS, het VK of Duitsland en één van de vele spelers te worden in een grote markt, wilden we marktleider worden in een beperkt aantal landen. Bovendien hadden die grotere landen al een hogere mate van consolidatie op hun eigen markten. Landen zoals België waren nog niet interessant voor Amerikaanse of Duitse hostingreuzen. Dit gaf me extra tijd om ze te consolideren voordat de financieel sterke spelers arriveerden.”

Een duidelijk plan

“We zijn elk jaar gegroeid, zowel autonoom als dankzij acquisities”, gaat Dhaenens verder. “Voordat je klanten van een ander overneemt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je eigen merk en infrastructuur nog steeds goed zijn. Het toevoegen van klanten en omzet aan je bestaande aanbod is eenvoudig, maar als je ze centraliseert in een platform dat niet toekomstbestendig is, wordt je organische groei verstoord.”

“Het is belangrijk voor ons dat onze bestaande klanten tevreden zijn en de behoefte voelen om zich aan te melden voor onze nieuwe services. Wanneer je iets nieuws introduceert, moet je er altijd voor zorgen dat het een echte verbetering is voor je klanten. We denken er van tevoren over na. Nog voor de afronding van een overname moet er een gedetailleerd plan zijn over wat we zullen doen met deze nieuwe golf van klanten. Misschien noemen ze me daarom een ​​controlefreak, maar ik heb een duidelijk plan nodig.”

Lees het vervolg van dit unieke interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. Volgende week krijgen we een blik in het brein van Jeroen De Wit, CEO van Teamleader.