Jonas_deCooman_Michel_deWachter_SPOTT7

Ondernemers met een hoek af: Jonas De Cooman & Michel De Wachter (Spott)

AALST – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. De afgelopen maanden gaf Made in zijn lezers een unieke inkijk in deze interviews. Als laatste is het Aalsterse Spott aan de beurt. De technologie van Spott laat haar klanten toe om foto’s en video’s interactief te maken op websites, videospelers, apps, set-top boxes, smart-tv’s en sociale media. Aan de hand van slechts één dashboard kunnen klanten vervolgens de prestaties van elke inhoud op elke frontend meten. Dankzij deze interactiviteit kan men advertenties en product placement toevoegen aan bepaalde content zonder de kijkervaring van de klant te verstoren.

Spott werd opgericht in juli 2015 en heeft momenteel kantoren in Aalst, Lissabon, Sao Paulo, New York en Los Angeles. De scale-up heeft 22 mensen in dienst. Ze slaagden erin een subsidie ​​van 440.000 euro te krijgen van VLAIO, Flanders Innovation & Entrepeneurship, en vulden dit aan met een indrukwekkende subsidie ​​van 1,2 miljoen om samen te werken met de UGent en de KULeuven. Daarnaast ontvingen ze een H2020-subsidie ​​van de EU om hun groei in Europa te versnellen.

Tegenwoordig werkt Spott samen met grote videoproductiebedrijven (Paramount, Fox, ..), enkele van de grootste e-commerceplatformen (Amazon, Asos, Zalando, Nordstrom, Neiman Marcus, ..) en verschillende modemerken. In 2 jaar tijd, maakten ze meer dan 200.000 minuten aan videomateriaal en meer dan 1.000.000 foto’s interactief en hebben klanten dankzij Spott toegang tot een database van meer dan 300.000.000 producten.

Uitdaging voor adverteerders

“De media- en advertentielandschappen veranderen drastisch”, steekt Michel De Wachter van wal. “Netflix, Amazon Prime, YouTube, Facebook, Snapchat,… dagen de traditionele omroepen en producenten van content uit. Ze creëerden de mogelijkheid om naar inhoud te kijken wanneer en hoe we het zelf willen (tv, tablet of smartphone). Plotseling werd lineair kijken irrelevant. Voor de nieuwe generatie is televisie niet meer het belangrijkste scherm.”

“Adverteerders staan hierdoor ​​voor een nieuwe en enorme uitdaging: hoe krijg je de aandacht van de klant en breng je je boodschap over – wetende dat 80% van de tv-advertenties snel wordt doorgespoeld tijdens niet-lineaire weergave en dat 1 op de 3 internetgebruikers een Ad Blocking-software gebruikt?”

De juiste context

“De oplossing is even eenvoudig als complex”, zegt Jonas De Cooman. “Het draait allemaal om relevantie: maak en selecteer de juiste inhoud die relevant is voor jouw doelgroep en plaats jouw merk daar. Als je jouw bericht in de juiste context kan tonen, zullen mensen er graag mee aan de slag gaan. Dit werkt om de eenvoudige reden dat consumenten het beste reageren op visuele stimuli. Wanneer je erin slaagt om jouw merk in de juiste visuele context te plaatsen, kan je consumenten inspireren om jouw producten te kopen.”

Verrijking van video-inhoud

“De ontbrekende schakel in dit verhaal is: hoe gaan we van inspiratie naar actie? Dat is waar Spott in het spel komt”, gaat Jonas verder. “Onze technologie maakt interactiviteit mogelijk met visuele inhoud op welk platform dan ook, toont de prijs van specifieke producten en zelfs waar ze te koop zijn. Het zorgt voor de hoogste ROI voor elke campagne omdat het een naadloze customer journey biedt, van inspiratie tot actie.”

“We verzamelen ook gegevens over alle interacties, waardoor merken de klanten beter kunnen begrijpen. Welke films, series en influencers geven ze de voorkeur. Welke andere merken vinden ze leuk? Ten slotte kunnen we ook laten zien welke aanbiedingen voor product placement meer aandacht trekken en welke daadwerkelijk vruchten afwerpen. Het is een geweldige manier voor hen om te leren waar ze hun pijlen op moeten richten en hoe ze de conversie kunnen maximaliseren.”


Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.