GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Wekelijks zoomen we met Made in Oost-Vlaanderen in op één van deze bekende en minder bekende ondernemers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wij lichten alvast een tipje van de sluier door onze lezers een exclusieve inkijk te geven in deze interviews. Vandaag is Jeroen De Wit van Teamleader aan de beurt. Al lang geen onbekende meer, maar wat is het verhaal achter zijn succesvolle Gentse scale-up?
Teamleader is een software-oplossing voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het combineert CRM, projectplanning en facturering tot één handige tool om vlotte workflows en algemene digitalisering te ondersteunen. “Ons advies aan klanten: focus op waar u goed in bent en laat ons de rest doen”, aldus CEO Jeroen De Wit. Hij wil met Teamleader een spilfiguur worden binnen de Europese KMO-markt, al is dat volgens De Wit een stuk ambitieuzer dan je zou denken. “Wist je dat 99% van alle bedrijven in Europa minder dan 250 mensen in dienst heeft?”
Triple triple, double double
Op dit moment heeft Teamleader kantoren in zes landen: België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. “Wat groei betreft, zijn we goed op weg om een ’triple triple double double’ neer te zetten, wat betekent dat we onze omzet drie jaar lang hebben verdrievoudigd en vervolgens voor twee jaar op rij verdubbelden. We hebben meer dan 10.000 klanten die zo’n 10 miljoen aan inkomsten genereren.”
Investeren in mensen
Ook wat het aantal mensen betreft is Teamleader de afgelopen 6 jaar snel gegroeid. “Momenteel hebben we 180 medewerkers in dienst, met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar. Om de persoonlijke en professionele groei van deze talenten enerzijds en een mooie werkomgeving anderzijds te garanderen, biedt Teamleader een jaarlijks budget voor elke medewerker voor training, werken op afstand vanuit een van onze andere kantoren en teambuilding.”
Integraties
“In 2012 was Teamleader niets anders dan een naam en een kleine groep mensen met een plan”, lacht De Wit. “Zes jaar later haalden we voor de derde keer geld op – maar liefst 18,5 miljoen euro om precies te zijn. Dat hielden we niet alleen voor onszelf: zo lanceerden we een investeringsfonds van 1 miljoen euro om lokale startup-applicaties te stimuleren en te integreren in ons platform. In 2017 hadden we al een marktplaats voor integraties gecreëerd en we merkten grote belangstelling van onze klanten. In slechts één jaar tijd was de hoeveelheid integraties explosief gestegen-van ongeveer 40 tot meer dan 200. We proberen dat momentum nu vast te houden en beheren in totaal 1.000 integraties. Kleine softwarebedrijven willen heel graag integreren, omdat we ze toegang kunnen bieden tot 10.000 KMO’s in heel Europa.”
Europese marktleider
Ooit willen we een meer internationaal bedrijf worden, maar op dit moment richten we ons vooral op marktpenetratie in de zes landen die we al bedienen. Er is zoveel potentieel daar, dus waarom zou je ergens anders naartoe gaan? Mogelijk voegen we in 2019 nog een paar landen toe aan de mix, we zullen zien.
…
Lees het vervolg van dit unieke interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. Het vorige artikel uit de reeks gemist? Lees hier het artikel over Jonas Dhaenens van Combell.