GENT – Als bedrijfsleiders één les moeten trekken uit deze coronacrisis, dan toch dat ondernemingen met een digitale strategie duidelijk beter gewapend zijn om te overleven en zelfs te groeien. Hun beslissing om in digitaal te investeren, maakt van hen vandaag Digitale Kampioenen. Om dit te bewijzen, interviewde FeWeb – de beroepsorganisatie van de digitale sector – ondernemers uit verschillende sectoren over hun digitaal succes tijdens de laatste maanden. Het platform DigitalChamps.be brengt hun verhaal.
Ondernemers die hun digitale strategie op orde hadden vóór het uitbreken van de corona crisis, plooiden vlot terug op hun webshop en online communicatie. Zowel grote als kleine bedrijven benutten hun digitale kennis en ervaring om hun omzet te beschermen of zelfs te doen toenemen.
Dat e-commerce een extra kanaal is dat ondersteunend werkt voor de verkoop in de winkel en omgekeerd, daar kan Christophe Verbeke, zaakvoerder van de Gentse cadeau- en designwinkel PIET Moodshop over mee spreken. “Klanten kunnen al meer dan 10 jaar terecht op onze webshop. Ze gebruiken onze online cadeauzoeker om het geschikte geschenk te vinden en komen dan naar de winkel of bestellen online. Ik schat dat deze wisselwerking tussen winkel en webshop instaat voor zo’n 30% van mijn omzet.”
Succes door de juiste mix
Een webshop, website of applicatie op zich garandeert nog geen succes. Een digitale strategie geeft een antwoord op de juiste vragen en vertaalt zich in technische platformen, content met toegevoegde waarde en communicatie aangepast aan de juiste doelgroep.
Wijnhandelaar Jean Paul Remon van Vinesse uit Sint-Niklaas getuigt: “Tot de coronacrisis bedienden we vooral buitenlandse klanten die op zoek zijn naar de betere wijnen. Nu heeft de Belg e-commerce ontdekt: ons quarantaine-pakket dat we via Facebook en Instagram lanceerden, zorgde voor extra omzet en nieuwe klanten. Ik ben er van overtuigd dat de Belgen online gaan blijven kopen, ook na de crisis.”
Efficiëntie verbeteren door automatisering
Tijdrovende administratie die nodig is om een dienst te leveren, kan sneller en efficiënter door het proces te herdenken en te automatiseren. Daarbovenop leidt de verzamelde data tot extra inzichten. Daarover kan het Aalsterse Mederi getuigen: het ontwikkelen van een applicatie op maat van de thuisverpleger leverde hen heel wat tijdwinst op en maakt dat de zorgverlener zich volop kan richten op zijn of haar kerntaken.
Word Digital Champ
De komende maanden blijven onzeker: durven klanten naar de winkel komen? Gaan klanten aankopen of investeringen uitstellen door een gebrek aan contact met de verkoper? Wat met een nieuwe lockdown in het najaar? Digitaal mature bedrijven behouden of verhogen hun digitale investeringen om hun voorsprong om te zetten in groei. Zij zijn de Digitale Kampioenen. Voor de andere bedrijven is het nog niet te laat om te starten met die digitale strategie en digitale transformatie.
Om hen te inspireren verzamelde FeWeb op de website DigitalChamps.be getuigenissen en cases, een starters toolbox en een digitale bedrijvenzoeker.