De enorme dynamiek van startups spreekt ook bij grote ondernemingen tot de verbeelding. Met name sinds in het boek “Exponentiële organisaties” van Yuri Van Geest en Salim Ismail is uitgelegd dat startups de wereld aan het overnemen zijn. Niet voor niets proberen enkele van die grote ondernemingen de startupmentaliteit als het ware in hun organisatie te injecteren. Maar dat blijkt niet altijd even gemakkelijk.
Els De Geyter (foto), die in Oosterzele het bedrijf Human Reef leidt dat bedrijven en individuen begeleidt in veranderingstrajecten stelde dat ook vast en constateerde tevens dat de motivatie van de gemiddelde medewerker er lager ligt. Ze schreef in haar boek “Wendbaar Leiderschap”, dat op 26 oktober in Gent wordt voorgesteld bij de succesvolle startup Story Me daarom neer welk leiderschap nodig is om ook in grotere bedrijven de dynamiek en de motivatie te behouden.
“Het is pijnlijk duidelijk geworden”, zegt ze, “dat je bedrijven vandaag niet meer op dezelfde manieren kan organiseren als pakweg 10 jaar geleden. Denk maar aan de banken die massaal kantoren moeten sluiten omdat hun bedrijfsmodel niet meer past bij de steeds meer ingrijpende digitalisering.Er is nood aan nieuwe bedrijfsmodellen, waarin bijvoorbeeld de beleving van de klant centraal staat. Denk maar aan Jetair, nu TUI, dat het aantal kantoren in België wil verdubbelen. Daar hebben ze namelijk begrepen dat ze moeten inspelen op nieuwe verwachtingen van klanten, door ze te prikkelen en entertainment te bieden. De redenering is dat klanten, ook al hebben ze de mogelijkheid om online een reis te boeken, toch nog altijd graag zullen langskomen. Inspelen op gewijzigde verwachtingen van klanten is een facet van wendbaarheid.”
“Wie wendbaar is”, aldus nog de onderneemster, “speelt in op continue veranderingen van buitenaf en zoekt naar een balans met vaste afspraken en structuren in de organisatie. Wanneer medewerkers ook nog de ruimte krijgen om het beste van zichzelf te geven, dan heb je een recept voor een succesvol bedrijf en voor een motiverende werkomgeving.”
Het magische recept, dat Els De Geyter in haar boek uitvoerig beschrijft, is eigenlijk als volgt samen te vatten : ontwikkel een expliciete bedrijfscultuur, focus op de klant, manage het werk op een visuele manier, ontwerp een flexibele en vlakke organisatiestructuur, ontwikkel autonome teams en spreek medewerkers aan in hun persoonlijke ontwikkeling.