Christine Bonheure stelde vorige week haar kakelverse website C’bon voor. Op de homepagina staat een frisse en opvallende cartoon waarin ze als ervaren dompteur vier wilde dieren in bedwang houdt. De dieren zelf vormen de letters van haar bedrijfsnaam: C’bon. Alvast origineel gevonden. “Ik wou in één oogopslag duidelijk maken dat ik elke tekst afstem op de wensen van de klant”, zegt Christine. “De cartoon is trouwens het werk van de talentvolle illustrator van communicatiebureau Magelaan, een van mijn grootste klanten”, benadrukt ze lachend.
Christine is sinds juli 2014 als zelfstandige copywriter aan het werk. Maar pas nu vond ze de tijd om haar eigen website op poten te zetten. “Je kan me gerust een ervaren rot noemen. In de afgelopen twintig jaar had ik verschillende communicatiefuncties die allemaal draaiden rond schrijven en coördinatie. Na een twaalftal jobs besloot ik vorig jaar de stap te zetten naar een zelfstandig statuut als copywriter en projectbegeleider, en enkel die projecten te aanvaarden waar ik me 100% goed bij voel”.
Haar website toont een selectie van haar werk, van interviews, over folders, brochures en flyers, tot het ineensteken van magazines van a tot z. Haar “selling proposition” is in ieder geval vrij uniek. Zo legt ze zich toe op het schrijven van succesvolle sollicitatiebrieven voor werkzoekenden. “Ik veranderde zelf dikwijls van werkstek en heb ontelbaar veel sollicitatiebrieven geschreven. Ik kan dus putten uit een rijke ervaring. Mijn brieven bleken altijd net iets anders, gedurfder en diplomatisch-assertiever dan de andere inzendingen. Brieven met de nodige bravoure, zeg maar. Heel vaak slaagde ik erin de job in de wacht te slepen. Nog vaker kon ik op sollicitatiegesprek.”
Door al die ervaringen gaat ze er prat op dat ze weet wat werkgevers willen. Wat hen doet besluiten om iemand uit te nodigen voor een gesprek. “Noem het levenservaring”, zegt ze lachend. Basis volgens haar is “een vlotte bravourebrief die eruit springt, die je persoonlijkheid in de verf zet, die durft en overtuigt. En dat alles uiteraard in vlekkeloos Nederlands.”
Op haar website vind je een aantal puike voorbeelden van zelf geschreven sollicitatiebrieven die haar een job hebben opgeleverd. Ondertussen heeft Christine al verschillende vrienden blij gemaakt met een succesvolle sollicitatiebrief. En ze wil ook graag anderen helpen. Want een goede brief doet zo veel. Ook in deze digitale tijden. “Maar ook andere copywritingopdrachten zijn uiteraard welkom”, besluit ze.