`prima donna

Omzetdaling voor lingeriefabrikant Van de Velde

SCHELLEBELLE – Lingeriefabrikant Van de Velde, met merken als Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda in portefeuille, heeft vorig jaar zoals verwacht een omzetdaling moeten slikken. De gerapporteerde jaaromzet kwam uit op 205,2 miljoen euro, wat 1,8 procent lager is dan in 2017. Toch bleef de schade volgens analisten beperkt.

Van de Velde ontstond in 1919 toen Margaretha en Achiel Van de Velde een korsettenatelier oprichtten in Schellebelle. De voorbije eeuw groeide het bedrijf jaar na jaar verder met de uitbouw van het eigen merk Marie Jo en de overname van het Duitse Prima Donna en Spaanse Andres Sarda. Doorheen de jaren beschikte Van de Velde over productie-eenheden in Hongarije, Tunesië en China, maar creatie, productontwikkeling, kwaliteitscontrole, verpakking, stockage en verzending gebeuren nog altijd in het Belgische distributiecentrum in Wichelen. Van de Velde heeft eigen winkels in onder andere Duitsland, Frankrijk, Nederland, Engeland, China, de VS en Dubai.

Dure investeringen

Na al deze jaren van succes, gaat het familiebedrijf nu waarschijnlijk door de meeste turbulente periode uit zijn geschiedenis. In 2016 kwam de omzetgroei, na 19 jaar ononderbroken gestegen te zijn, voor het eerst tot stilstand. De voorbije twee jaar probeerde de intussen aan de kant geschoven CEO Erwin Van Laethem het bedrijf future proof te maken met zware investeringen in IT, logistiek en e-commerce. Hoewel die investeringen noodzakelijk waren, deden ze – onder meer door een leger dure consultants aan te nemen – de rekening hoog oplopen.

Evenwichtsoefening

“De kosten rijzen de pan uit en zijn te hoog in verhouding tot de omzet. Dat is de belangrijkste reden waarom we afscheid namen van Erwin”, zei Van de Velde bij diens vertrek eind vorig jaar. Het is nu aan topmanager en marketeer Marleen Vaesen om de situatie recht te trekken, de kostenstructuur te normaliseren en het vertrouwen van de 5.000 zelfstandige lingeriewinkels – de kern van het cliënteel – te herwinnen.

Het blijft voor Van de Velde een moeilijke evenwichtsoefening om tegelijk de winkeliers te vriend te houden en het eigen e-commerceplatform verder uit te rollen.

Kentering?

Voor dit jaar voorspelde het bedrijf een ‘zeer sterke winstdaling’, die volgens analisten kan oplopen tot meer dan 20 procent. Toch waren analisten aangenaam verrast met slechts een omzetdaling van 1,8 procent, een stuk lager dan de voorspelde 3,5 procent. De omzet uit de verkoop van merken als Prima Donna, Marie Jo en Andres Sarda dikte in het tweede halfjaar zelfs met 0,5 procent aan.

Voorzitter Herman Van de Velde durft het woord kentering nog niet in de mond te nemen, maar klinkt toch opgelucht. “Dat we standhouden in de huidige marktomstandigheden, is goed. Maar dat wil niet zeggen dat we al tevreden zijn”, reageerde hij kort.

Van de Velde maakt op 27 februari volledige jaarcijfers bekend.