In 2020 veroorzaakte corona nog een daling van 13 procent voor de goederenoverslag via zeevaart in vergelijking met het jaar ervoor. Voor de eerste negen maanden van 2021 werd een groei van 9 procent opgetekend. Ook nu kan voor dezelfde periode een stijging met 9,3 procent worden genoteerd, voornamelijk in het tweede kwartaal.
Vooral droge bulk zat in de lift. Dat segment kende een groei van 13 procent (3,6 miljoen ton), goed voor een totaal van 31,4 miljoen ton. De helft van de stijging wordt gerealiseerd door vaste brandstoffen zoals steenkool en hout. De overslag van oliehoudende zaden, ijzer en ertsen is eveneens toegenomen.
De containeroverslag daalde in die periode met 8,9%, voornamelijk omdat meer groenten en fruit niet per container zijn vervoerd maar wel als breakbulk.
Rusland valt uit de boot
“Onzekerheden op het geopolitieke toneel zorgen voor piekende aanvoerstromen in bepaalde segmenten”, zegt CEO Daan Schalck. “De daling van de handel met Rusland wordt opgevangen door extra overslag uit voornamelijk de Verenigde Staten, Canada en Finland. Rusland zal dan wellicht eind dit jaar niet langer de eerste handelspartner zijn.”
Ook Oekraïne daalt logischerwijze verder in de lijst van handelspartners ondanks de aanvoer van graan sinds begin september via de graancorridors. In totaal werd 0,4 miljoen ton verhandeld, heel wat minder dan de 1 miljoen ton in dezelfde periode in 2021.
De groei van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart deed zich sterk voor tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Tijdens het derde kwartaal vertraagde die groei. De havendirectie verwacht dat die trend zich de komende maanden zal verderzetten.