North Sea Port zag het goederenvervoer per spoor de voorbije jaren stijgen van 5 tot 7 miljoen ton en wil dat verder zien stijgen tot 10 miljoen ton.
Want er zijn voordelen aan een ‘multimodale’ haven, zoals dat dan heet. Bedrijfsleiders hebben een stuk meer bevoorradingszekerheid wanneer vrachtverkeer over de weg het moeilijk heeft en het spoor is een pak milieuvriendelijker.
“We zien dat er aandacht voor is bij de regering, maar ook bij de bedrijven”, zegt North Sea Port-CEO Daan Schalck. Het spoor is bovendien een goed alternatief voor havenbedrijven die het al jaren moeilijk hebben om vrachtwagenchauffeurs te rekruteren.
Vernieuwd complex
Het belangrijke rangeerstation Gent-Zeehaven telt bijna 60 sporen, goed voor drie sporenbundels. In bundel D worden 2 sporen verlengd, waardoor 3 lange sporen beschikbaar zijn voor havenbedrijven die grote hoeveelheden goederen willen vervoeren. Het hele complex is vernieuwd, er zijn 23 nieuwe wissels aangelegd en de seininrichting en bovenleidingen zijn gemoderniseerd.
Verderop worden twee industriële spoorlijnen (L216 in Wondelgem en L217 in Evergem) vernieuwd en bij een aantal bedrijven worden de aansluitingen bekeken. Bij Disteel bijvoorbeeld, een dochter van de belangrijke staalreus ArcelorMittal, die elke week zowat 1.000 ton staal op het spoor zet. Ook activiteiten bij chemiebedrijf EOC en de tankreiniger TWZ zijn afhankelijk van het spoor.
33,5 miljoen aan investeringen
De havendirectie merkt dat steeds meer bedrijven vragende partij zijn om hun producten aan te leveren of uit te zenden per spoor. “Soms laten ze zelfs een investeringsmogelijkheid afhangen van de aanwezigheid van een spoorontsluiting”, zegt Schalck.
In totaal wordt 33,5 miljoen euro geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur van North Sea Port tussen 2022 en 2024: 20,6 miljoen euro door de federale regering, 12,9 uit het Europese herstelplan.