Dat betekent dat 908 van de in totaal 8.732 zeeschepen een korting kregen op de havengelden. De kortingen zijn gebaseerd op de Environmental Ship Index (ESI) en het Green Corridor-principe, die schepen belonen voor prestaties op het gebied van bovenwettelijke verduurzaming.
North Sea Port ziet dit percentage niet als gering. “Het gaat om schepen die vrijwillig beter presteren dan strenge internationale regels op het vlak van uitstoot en verduurzaming”, zegt woordvoerder Johan Bresseleers. De haven bezit zelf geen zeeschepen, maar gebruikt de tariefkortingen als een instrument om rederijen aan te moedigen rekening te houden met de ecologische voetafdruk van de scheepvaart.
Ter voorbeeld: een Panamax-schip met 50.000 ton maïs aan boord moet 41.200 euro havengeld betalen (naast het havengeld heeft een schip nog andere kosten zoals loodsgelden of sleepkosten). Maar er zijn dus kortingen voor groene zeeschepen.
Emissievrije brandstoffen
De strengere criteria voor ESI-scores verklaren volgens North Sea Port waarom slechts een klein deel van de schepen in aanmerking komt. “Schepen die vandaag korting krijgen, zijn veel duurzamer dan tien jaar geleden. De regels zijn strenger geworden, wat een hoge score moeilijker maakt”, aldus de haven. De Green Corridor-korting richt zich bovendien op schepen die emissievrije brandstoffen gebruiken en vaste routes varen, een niche die nog in ontwikkeling is.
De haven benadrukt dat de groene tarieven slechts één onderdeel zijn van bredere inspanningen. Met de introductie van walstroomfaciliteiten en een verschuiving naar alternatieve brandstoffen zoals lng en methanol worden stappen gezet richting verdere verduurzaming van de scheepvaart.
Lees ook: North Sea Port ziet meer dan duizend jongeren deelnemen aan eerste ‘Talent Experience Day’
Voor binnenvaartschepen gelden andere voorwaarden. Jaarlijks varen ongeveer 41.000 binnenvaartschepen North Sea Port binnen om te laden en te lossen. Schepen met een Green Award Certificaat krijgen 10 procent korting op binnenvaartgelden. Dat keurmerk garandeert dat schepen voldoen aan hoge veiligheids- en milieunormen.
Binnenschepen die alternatieve brandstoffen zoals waterstof, lng of elektriciteit gebruiken, ontvangen zelfs een korting van 25 procent. Met deze maatregelen stimuleert North Sea Port innovatie in de binnenvaart en draagt het bij aan schonere transportmethoden.
Inflatie
Vanaf 1 januari 2025 voert North Sea Port enkele wijzigingen door in de tarieven en voorwaarden. De tarieven worden met 3,5 procent geïndexeerd, gekoppeld aan de inflatie in Nederland en België. Daarnaast worden containertarieven herzien en komt er een nieuwe structuur voor riviercruiseschepen. Het nieuwe tarief wordt voortaan berekend op basis van de lengte van het binnenschip in plaats van het aantal passagiers.
De haven trekt de kortingen voor schone schepen door om de ambitie te halen om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.