De twee havens delen vandaag al heel wat trafiek, onder meer door Volvo Cars. De Zweeds-Chinese autobouwer heeft in beide havens fabrieken. Dagelijks varen er ook schepen van DFDS tussen Göteborg en Gent, goed voor bijna 82.000 auto’s vorig jaar. Maar ook trailers en staal van ArcelorMittal behoort tot de overslag.
Middelgrote havens
Zweden behoort al jaren tot de belangrijkste handelspartners van North Sea Port en stond vorig jaar op de vijfde plaats. Als ‘middelgrote Europese havens’ vallen ze ook in dezelfde gewichtsklasse. North Sea Port is de nummer tien van Europa als het gaat over de goederenoverslag via zeevaart. De haven van Göteborg is dan weer de grootste haven van Scandinavië.
De overeenkomst werd woensdag getekend door CEO’s Daan Schalck en Elvir Dzanic. “Een samenwerking tussen twee middelgrote zeehavens is best wel bijzonder”, zegt Schalck. “Ik kijk uit naar het versterken van onze commerciële belangen en naar het opzetten van een breder netwerk van gelijkaardige Europese havens.” De samenwerking tussen de twee havens start voor een periode van vijf jaar.