Het ging al een tijdje minder goed met Partago. De coöperatie van elektrische deelauto’s werd negen jaar geleden opgericht in Gent, maar moest vorig jaar flink bezuinigen. Ze verkocht zelfs haar voertuigen aan CoopStroom, een andere coöperatie die elektrische auto’s exploiteert.
Dankzij een overeenkomst tussen de twee ondernemingen konden gebruikers van Partago de deelauto’s die nu van CoopStroom zijn, blijven gebruiken via de Partago-app. Partago betaalde daarvoor een bedrag aan CoopStroom en het leidde zelfs tot een positief resultaat in 2023.
Maar de overeenkomst stopt eind juni en er werd geen nieuwe overeenkomst bereikt, waardoor Partago besloot om te stoppen. Tot eind deze maand kunnen gebruikers hun rijbudget opgebruiken, daarna vervalt het.
20.000 gebruikers
Partago is al de derde autodeler in zes maanden tijd die uit het Gentse straatbeeld verdwijnt. Eerder stopten Poppy en GreenMobility er al mee omdat hun auto’s niet genoeg werden gebruikt. Botst Gent tegen het plafond van autodelen aan?
“Wij krijgen geen signalen dat minder mensen geïnteresseerd zouden zijn in deelauto’s”, klinkt het op het kabinet van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Er is nog altijd een stevige basis van autodelers in de stad.”
Het aantal autodelers steeg de jongste jaren naar bijna 20.000 Gentenaars. Die zijn aangesloten bij een van de erkende organisaties met deelauto’s. Maar de concurrentie en strijd om de gebruikers maakt het voor sommige autodelers moeilijk.
“Er zijn veel spelers geweest in Gent, maar er was vooral een overaanbod van free floating deelauto’s, waarbij je de deelwagen na gebruik op een andere plek kunt achterlaten. Misschien is Gent daar te klein voor, want in Antwerpen en Brussel werkt het wel.”
Onder meer Cambio, Dégage en Battmobility houden goed stand. Cambio blijft groeien en ook bij de tweede grootste autodeler, Dégage, gaat het goed. In tien jaar is die particuliere organisatie gegroeid van 200 naar 6.000 leden. De Gentenaars zijn toch nog niet klaar met autodelen.