Afbeelding1 Foto Niko

Niko viert 25 jaar huisautomatisering met opening nieuwe showroom

SINT-NIKLAAS - Van de eerste schakelaars en stopcontacten in 1919 tot de eerste stappen in huisautomatisering in 1997, is Niko vandaag uitgegroeid tot de grootste speler op de Belgische markt. Op de 25ste verjaardag van hun domoticatak zag het een ideale gelegenheid om haar technologische hoogstandjes in de kijker te zetten in een nieuwe showroom.

In 1919 sprak men nog van Sint-Nikolaas, de ronde o werd vereeuwigd in de naam van het bedrijf. Na meer dan honderd jaar zijn zowel het hoofdkantoor en productie in de Wase hoofdstad. Het familiebedrijf is intussen toe aan de derde generatie van de familie De Backer.

In hun ateliers maakten ze schakelaars en stopcontacten die al snel de Belgische markt veroverden. Met de luxeschakelaar Inter 70 bracht het bedrijf in 1965 voor het eerst zijn producten op de internationale markt.

 

Foto Niko

Productbeleving

In 1997 volgden de eerste stappen op het vlak van domotica met de lancering van de Nikobus: een met de schroevendraaier programmeerbaar systeem. Tot vandaag blijft het bedrijf verder innoveren. In de ‘achtertuin’ van Niko in Sint-Niklaas opent het nu een showroom helemaal in het teken van domotica. Productbeleving staat daarbij centraal.

“Met ruim 25 jaar ervaring en expertise in huisautomatisering bieden wij ondertussen een resem van toegankelijke toepassingen aan die je ondersteunen in je dagdagelijkse leven”, vertelt productmanager Peter Vehent.

“Mensen beseffen niet altijd wat een smart home effectief betekent en welke impact het kan hebben op je leven. Met onze showroom willen we hen de mogelijkheid bieden om dit zelf te komen ervaren.”

Foto Niko