De AWT heeft een overdekte kademuur van 200 meter lang, een 25 meter breed dok en een volume van 30 meter boven het waterniveau waardoor schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. De voorsorteringszone is uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen zijn er 2 telescopische kranen. De terminal bestaat daarnaast uit een magazijn met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, 2 sporen die aangesloten zijn op de kadebundel en 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. Uniek is dat het hele logistieke proces tussen het lossen van de wagon en het laden op het schip geautomatiseerd werd door ArcelorMittal Belgium.
Duurzame logistiek
Hoogwaardig staal laden, kon vroeger enkel bij droog weer. Met de AWT kan dat voortaan 24/7 onafhankelijk van de weersomstandigheden. “Zo kan ArcelorMittal Belgium zijn service naar zijn klanten nog verder versterken”, aldus Manfred Van Vlierberghe, CEO van ArcelorMittal Belgium. “De AWT maakt het mogelijk om de aanvoer van rollen vanuit de verzendhallen van ArcelorMittal Gent naar de kade beter te spreiden en zo onze interne logistieke werking te optimaliseren.”
Het gebruik van de AWT, in combinatie met de bestaande ‘open’ stukgoedkaai, moet zo de groei van het Gentse staalbedrijf ondersteunen. “De AWT is ook een investering in duurzaamheid,” vervolgt Manfred Van Vlierberghe, “omdat tot 25.000 vrachtwagentransporten per jaar worden uitgespaard. ArcelorMittal Gent wil zo uitgroeien tot een koploper op het vlak van duurzame logistiek.”
Efficiëntere goederenstromen
De nieuwe terminal is eigendom van AWT GENT NV dat werd opgericht door de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en het investeringsfonds EPICo. AWT GENT liet de terminal ontwerpen en bouwen, en staat ook in voor het onderhoud en de uitbating. De loods moet niet alleen een logistieke dienstverlening kunnen bieden aan ArcelorMittal Gent maar ook aan andere klanten. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.
“De allereerste AWT in Gent maakt het mogelijk om de verschillende goederenstromen in de haven nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen”, stelt Daan Schalck, CEO van North Sea Port, dat de gronden voor de aanleg van de terminal in concessie heeft gegeven en de ligplaats baggerde. “North Sea Port wil met vernieuwende infrastructuur de haven zo toegankelijk mogelijk maken: via het spoor, de weg en de zee- en binnenvaart. Door samen met verschillende partners te investeren in de AWT helpt North Sea Port de bedrijven duurzaam te groeien.”