GENT – Scoopstore heeft haar nieuwe flagship winkel geopend in de hippe Hoogpoort te Gent. De winkel is met meer dan 60 labels dé hotspot voor al wie houdt van opkomende merken en creatief talent. De merken vormen een mooie mix tussen enerzijds lokaal creatief talent zoals Vol+maakt en Negenduust en anderzijds (inter)nationale opkomende merken. Shoppers vinden hier leuke, originele en betaalbare producten met een eigen verhaal. Daarnaast is het ook een platform dat mensen de kans wil geven om hun creaties op de markt te brengen en zich zo te lanceren.
Scoopstore laat met haar vernieuwende retailformule zien dat innovatie in het winkellandschap nog steeds kan én werkt. Zo kunnen shoppers niet enkel tal van originele en unieke producten kopen, maar krijgen opkomende labels ook kansen, ondersteuning en advies in de uitbouw die ze elders niet krijgen. Een uniek winkelconcept waarbij groeiende labels hun producten op een efficiënte en goedkope manier kunnen verkopen in verschillende winkels over heel België, Nederland en binnenkort zelfs Europa.
Jonge labels laten groeien
Inge Wouters, managing director van Scoopstore: “Heel wat starters en creatievelingen maken geweldige producten maar vinden het moeilijk hun merk uit te bouwen en producten te verkopen. De opzet van een webshop is vandaag kinderspel, maar opvallen en verkopen tussen de tienduizenden anderen is wat anders. Bij traditionele winkelketens waar de concurrentie moordend is, liggen ze soms ook snel weer buiten als de verkoop tegenvalt. Veel lokale initiatieven die opkomend talent ondersteunen beginnen vaak wel met goede intenties, maar zijn doorgaans geen lang leven beschoren. Wij bieden met een innovatief retailmodel opkomende merken de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier producten te verkopen op toplocaties en maken ook het verschil in de manier waarin we feedback en ondersteuning geven over hoe je je label verder kan uitbouwen. Als de labels groeien, groeit Scoopstore.”
Meerdere vestigingen
Scoopstore is met de winkel in Gent niet aan haar proefstuk toe. De Belgische retailer startte in 2014 met een winkel in Antwerpen. Intussen zijn er vier vestigingen verspreid over België en Nederland. In de komende jaren zal dit nog fors worden uitgebreid. “Om opkomende labels te laten groeien moeten wij ook meer mogelijkheden aanbieden en dus ook nieuwe vestigingen bieden. Met onze diverse winkelpunten kunnen we ook labels helpen te ontdekken waar hun producten het beste aanslaan. Aangezien ons labelportfolio nu al voor één derde bestaat uit buitenlandse labels is het een logische stap dat we over de landsgrenzen heen kijken.”
In een nieuw jasje
In de afgelopen maanden heeft Scoopstore met een team van specialisten het volledige winkelconcept van logo tot winkelinrichting en -beleving hertekend. Hierbij is ook de nodige aandacht gegaan naar het betrekken van shoppers bij het geven van feedback aan labels. De flagship store van Gent staat dan ook voor de vernieuwende richting en is de blauwdruk voor nieuwe vestigingen.