GENT – Al gehoord van de flaguette? In de nieuwe zaak van Merlijn Mestdagh (28) en Vincent Verschooris (39) staat dit ronde Franse ovenbroodje, gevuld met allerlei hartig beleg, centraal. Naast deze heerlijke Franse lekkernij vind je in Flagent, zoals de zaak heet, ook een uitgebreide cocktailkaart. Het duo is alvast niet aan zijn proefstuk. Mestdagh runt pastabar Bocca en Verschooris richtte jaren geleden de bekende chocoladebar Quetzal op.
“Gent bulkt van de broodjeszaken en hamburgerketens. Wij bieden een alternatief met de flaguette, een warm, gezond ovenbroodje met allerlei beleg. De naam komt van het Franse baguette. Maar in plaats van langwerpig is het rond”, legt Mestdagh uit.
Het zuiderse broodje is in Gent weinig bekend, maar daar willen Merlijn en Vincen resoluut verandering in brengen. In hun bar Flagent, in een historisch pand op de Predikherenlei, staat de gevulde ovenkoek centraal. Het ronde broodje wordt geserveerd met hartig beleg zoals portobello, kip, spek of geitenkaas. “We willen er een echt Gents product van maken door samen te werken met lokale bakkerijen”, zegt Verschooris.
De zaak heeft bovendien een uitgebreid cocktailkaart, opgesteld door Jurgen Nobels van The Cobbler, in 2015 bartender van het jaar. “Hij heeft bestaande cocktails zoals Dark & Stormy en Moscow Mule een unieke twist gegeven”, vertelt Mestdagh.
Eerst mediteren
Het idee voor Flagent is gek genoeg ontstaan in een meditatiecentrum. “Ik geef meditatielessen en Merlijn was een van mijn eerste vaste klanten”, zegt Verschooris. “Omdat we allebei in de horeca zitten, was het evident om samen een project op poten te zetten. Zonder onze rustmomenten uit het oog te verliezen. Soms mediteren we samen vóór we openen. Dan kunnen we onze energie beter kanaliseren.”
Mestdagh en Verschooris zijn beiden reeds ervaren horeca-ondernemers. Zo runt de eerste op dit moment ook pastabar Bocca, een steenworp verderop, en stond Verschooris jaren geleden aan de basis van de bekende chocoladebar Quetzal.
Live optredens
De naam Flagent is een knipoog naar de lekkernij én de stad. Verschooris: “We zijn niet de zoveelste toeristenval. We willen iets creëren voor de lokale bevolking die de drukte van de Graslei wil ontvluchten.” Op donderdag, vrijdag en zaterdag is er ruimte voor live optredens.
BRON: Het Nieuwsblad