“Als ik de video industry in België bekeek, leek StoryMe me meteen de cool cat“, zegt Tatijana Ćulumarević, Head of Production bij StoryMe. “Ik vond hen super creatief in het combineren van animatie en film, en ze zijn ook altijd mee met de laatste trends. Daarnaast zag ik een team dat zowat alle expertises samenbracht onder één dak, van creatie tot distributie – dat leek me interessant. Ik kijk ernaar uit om samen met StoryMe next level te blijven gaan.”
Grotere producties vragen om vernieuwd productieproces
Dit jaar pakte StoryMe al uit met grote producties als “The 25% Revolution”, een documentaire voor Broederlijk Delen over onze nefaste “take-use-lose” economie, alsook een volledig e-learning platform voor Birdhouse Masterclass, waarvoor ze al 21 modules ontwikkelden. Producties als deze werden tot nu toe op creatief vlak al naar een hoger niveau getild door Tone De Cooman, maar ze vragen ook nieuwe skills van het productieteam, nieuwe technologie en een nog sterkere organisatie. Daarvoor kan het team voortaan rekenen op de extra begeleiding van Tatijana.
“Tijdens Tatijana’s eerste weken bij StoryMe merkte ik al snel dat zij en ik een goed team vormen om de nieuwe creatieve visies en beslissingen ook mee te nemen in het productieproces en vice versa”, aldus Tone De Cooman, Creative Director bij StoryMe.
Daarnaast gaat de rol van Head of Production volgens Tatijana vooral om mensen goed te begeleiden en de nodige kennis bij te brengen. Sinds haar komst, zijn zij en haar team bijvoorbeeld meteen gestart met nieuwe online courses in animatie, nieuwe tools, alsook workshops waarbij iedereen van elkaars expertise kan leren.
Droomproject
Tatijana’s droomproject? Krachtige video storytelling over vluchtelingen in België. Als dochter van een Bosnische vader en Nederlandse moeder, beiden immigranten in België, heeft Tatijana’s familie in de jaren 90 mee oorlogsvluchtelingen opgevangen, gemanifesteerd en voor sociale opvang gezorgd voor velen. Toen het StoryMe team Tatijana vroeg naar haar droomproject, was dat ook nauw verweven met deze achtergrond.
“Ik droom ervan om de vluchtelingen van toen in beeld te brengen en dan 30 jaar later, om te laten zien hoe ver ze het geschopt hebben. De problematiek is nog steeds actueel, en het argwanend oog van België (en Europa) heeft een reminder nodig dat deze mensen hier niet zijn uit eigen wil, maar dat ze er het wel het beste van willen maken”, geeft Tatijana nog mee.