Els De Smet bouwde een professionele carrière uit bij onder meer een groot advocatenkantoor en een belangrijk biotechnologiebedrijf, maar droomde er al lang van om een eigen winkeltje te beginnen. In oktober 2015 maakte ze die droom waar met de overname van het doopsuikerhuisje Maison Sucrée in Nevele. Samen met haar echtgenoot Bart Crommelinckx, die over een uitgebreide retailervaring beschikt, breidde ze het karakteristieke doopsuikerassortiment uit met diverse gepersonaliseerde geschenken, geschenkmanden, ambachtelijke producen, chocolade, wijnen en champagnes.”We hebben aanvankelijk in Gent gekeken naar mogelijkheden voor een dergelijke winkel, maar de huurprijzen zijn er echt ontmoedigend hoog”, zegt ze. “In het landelijke Nevele vonden we wel een pand dat volledig naar onze gading is. Uiteraard betekent dit dat we werk voor de boeg hebben om ons in het lokale gemeenschapsleven te integreren en zo klanten te overtuigen. In de eerste vijf maanden na onze opening is dat al vrij aardig gelukt.”
Maison Sucrée mikt echter niet alleen op de dorpsbewoners maar heeft ook een duidelijke B2B-focus. “Bij ondernemingen is “customer centric” vandaag hét kernwoord van alles”, geeft Els De Smet aan. “Maar in echte klantgerichtheid en echte verbondenheid met de klanten staat nog altijd de warmte van menselijke relaties centraal. En hoe kan je die beter tonen dan met een geschenk dat bijblijft omwille van de kwaliteit ervan?. En ondernemers kunnen bij ons natuurlijk niet alleen geschenken vinden voor hun klanten, maar ook voor hun medewerkers”.
De geschenkmanden die bedrijven bij Maison Sucrée kunnen bestellen bevatten niet alleen echte topproducten, de onderneemster denkt ook volop mee met deze B2B-klanten. “We bieden een ruime waaier aan mogelijkheden om geschenken te personaliseren”, zegt Els De Smet nog. “Dat gaat van chocoladerepen met het logo van het bedrijf tot gepersonaliseerde lolly’s en een bedrukking van het logo op verpakkingslinten.”