Het toenemende succes van speciaalbieren heeft de 31-jarige Pieter De Bock uit Beveren ertoe aangezet om ook met een nieuw bier op de markt te komen. Met Remi Blond, genoemd naar zijn grootvader, wil de jonge brouwer hulde brengen aan het vakmanschap van weleer.
De Bock behaalde een diploma aan de landbouwschool, maar koos niet voor evidente weg om het familiale tuinbedrijf over te nemen. Hij volgde een masteropleiding biochemie en ging vervolgens achtereenvolgens aan de slag bij mouterij Dingemans, in Stabroek, Brouwerij Affligem en Brouwerij Anders in Halen. Met Remi Blond, een ambachtelijk speciaalbier van hoge gisting, bundelt hij voor het eerst zijn brouwervaring in een eigen bier.
Remi Blond is een goudblond bier met hoppig aroma en een alcoholgehalte van 7,2% dat aansluiting zoekt bij de traditionele Belgische biercultuur. “De internationale belangstelling daarvoor blijft heel groot”, zegt Pieter De Bock, “want recent kreeg ik het aanbod om Remi Blond in Japan op de markt te brengen. Ik ben daar niet op ingegaan, omdat ik me eerst op de eigen markt wil concentreren.”
Met de oprichting van Brouwerij De Bock wil Pieter jaarlijks een nieuw soort Remi te creëren. Zo wil hij zijn steentje bijdragen aan de diversiteit van het Belgische bieraanbod en de bestendiging van de ambachtelijke brouwcultuur. “Essentieel is voor mij om met ambachtelijk bier het beste uit de ingrediënten te halen.”
Pieter De Bock koestert hoge verwachtingen rond zijn bier. “Door de algemene hang naar authenticiteit, het feit dat bier meer en meer geserveerd wordt in restaurants en de kans die ambachtelijk bier biedt om zich te onderscheiden reken ik op een flinke belangstelling voor het nieuwe bier”, zegt de jonge ondernemer die ook een lans wil breken voor het reguleren van contractvoorwaarden en volumeverplichtingen die in de horeca gedicteerd worden door multinationale biergiganten.