“We hebben deze sterke groei te danken aan verschillende factoren”, verklaart CEO Patrick Steylaerts. “Net als in 2020 deed de bouwsector het goed. We stellen vast dat de Vlaming vandaag nog bewuster bezig is met comfortabel wonen. Ook het belang van duurzaamheid dringt door: veel mensen zijn bereid te investeren in grondige renovatie zodat ze ook op lange termijn zorgeloos kunnen genieten van hun woning en badkamer.”
Tegels in de lift
Het familiebedrijf boekte ook een forse vooruitgang in de verkoop van tegels. Commercieel directeur Alex Wens: “Ook hier zien we dat klanten bewust kiezen voor kwalitatieve vloerbedekkingen die lange tijd meegaan. We merken dat ook de nauwe samenwerking met onze professionele klanten loont: een groeiend aantal bouwpromotoren en andere professionelen vinden in Steylaerts en azuleo de vaste partner voor hun tegels, parket en laminaat.”
Geen pijnlijke prijsstijgingen
Ook de bouwsector kende door corona heel wat supply chain-problemen. “Maar wij hebben hierop geanticipeerd”, vertelt Alex Wens, “en op tijd grote voorraden aangekocht. Daardoor hebben we het merendeel van onze bestellingen tijdig kunnen leveren. We zijn ook trots dat we dankzij onze sterke aankooppositie tot nog toe geen pijnlijke en abrupte prijsstijgingen hebben moeten doorvoeren. Ook dat wordt enorm geapprecieerd door onze klanten.”
900 badkamerrenovaties
“Corona vereiste veel flexibiliteit”, stelt technisch directeur Bruno Van Wouwe. “Onze leveranciers kenden problemen met de levering van sanitair waardoor we heel wat werven hebben moeten verschuiven. Toch hebben we zo’n 900 badkamerrenovaties kunnen afwerken. Met veel begrip van de klanten, want de klantentevredenheid bleef stabiel met een score van 94%.”
“Het is een trend dat klanten vandaag snelheid verwachten”, zegt Bruno Van Wouwe nog. “Maar daardoor leveren sommige bedrijven aan kwaliteit in. Bij Steylaerts is die kwaliteit net onze troef, we zetten daar in 2022 bewust nog verder op in. We investeren daarom in extra support op onze werven met een uitbreiding van onze naservice, en we lanceren de Steylaerts Academy waarmee we onze vakmannen nog beter kunnen coachen en opleiden zodat we op elke werf de lat heel hoog kunnen blijven leggen.”
Uniek personeelsbeleid
“Een doorslaggevende succesfactor is ons personeelsbeleid, dat gericht is op een hoge autonomie en permanente opleiding”, verduidelijkt hr-manager Margot Rits. “We geven onze medewerkers veel vertrouwen en een grote verantwoordelijkheid om hun werk zelfstandig te organiseren. Hierdoor bleef Steylaerts productief en veerkrachtig, ook tijdens de voorbije periodes van corona-thuiswerk.”
“Onze aanpak zorgt voor enthousiasme en loyaliteit in het ganse team. Jonge mensen krijgen bij ons echte kansen en doorgroeimogelijkheden. Ervaring en diploma’s zijn niet doorslaggevend in ons wervingsbeleid. Persoonlijkheid, potentieel en de juiste attitude wegen veel sterker door. Door fors te investeren in opleiding draaien nieuwe medewerkers binnen de kortste tijd volledig mee. De lat ligt hoog, maar de unieke werkomgeving zorgt ervoor dat mensen tijdens hun traject bij Steylaerts boven zichzelf uitstijgen.”
Blijven uitbreiden
Steylaerts blijft als organisatie groeien en denkt aan verdere uitbreiding. Patrick Steylaerts: “We hadden het voorbije jaar 27 vacatures, 21 daarvan zijn intussen ingevuld. De zoektocht verliep afgelopen jaar wat moeizamer want er is ook in onze sector duidelijk veel vraag naar talent.”
“We hebben vestigingen in Lier, Temse en Wijnegem en zijn inmiddels een vaste waarde in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Maar we zien nog mogelijkheden voor verdere uitbreiding in Limburg en West-Vlaanderen. Daarom kijken we uit naar partners in die regio’s met wie we op termijn kunnen samenwerken door overname. In onze branche zijn er immers heel wat familiebedrijven waar veel knowhow zit, maar waar opvolging om diverse redenen niet altijd evident is. Dat zijn de bedrijven waarnaar we op zoek zijn.”
Zonnepanelen en bijtjes
Steylaerts blijft zich ook bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Patrick Steylaerts: “We investeerden in 2021 fors in onze infrastructuur met onder meer de installatie van 1560 nieuwe zonnepanelen op de daken van onze site in Lier wat het totaal op bijna 2000 stuks brengt. Hierdoor worden we op onze hoofdzetel quasi volledig energie-onafhankelijk.”
In haar ecologische tuin met vijvers naast de toonzaal in Lier, liet het bedrijf deze zomer ook twee bijenkasten plaatsen. De tuin wordt slechts minimaal gesnoeid zodat hij een echte speeltuin is geworden voor kikkers, eenden, waterhoenen en reigers en er wilde planten bloeien waar de bijen hun stuifmeel vinden. “Met een leuk extraatje”, besluit Steylaerts. “In januari kreeg elke werknemer een potje heerlijke honing uit onze eigen tuin en dat werd bijzonder geapprecieerd door onze mensen!”