Het online platform http://www.restaurant-athome.be is op 10 december voorgesteld. Het gaat om een initiatief van Kevin Declercq en zijn vennoten Jasper Vroman en Sam Coenen.
Met het platform willen de ondernemers drie vliegen in één klap slaan: consumenten en bedrijven de kans bieden om thuis of op kantoor maaltijden te laten bezorgen van restaurants uit de buurt, restaurants de kans bieden om extra omzet te boeken en ecologischer omgaan met voeding.
“In het buitenland hebben dergelijke concepten een groot succes”, zegt Kevin Declercq. “We zijn ervan overtuigd dat het ook hier zal aanslaan. Consumenten zijn niet langer veroordeeld tot de pizzeria, de meeneemchinees of het halen van een pakje friet en kunnen voortaan ook lekkere restaurantmaaltijden thuis krijgen en restauranthouders kunnen zo hun keuken optimaliseren en een hogere omzet genereren door het overschot aan kwalitatieve maaltijden online alsnog te kunnen verkopen.”
In Vlaanderen hebben al een een veertigtal restaurants zich aangesloten, waarvan dertig in Gent dat duidelijk als piloot fungeert.De komende twaalf maanden wil Declercq, die ook investeerders heeft gevonden voor het project, 500 restaurants overtuigen en 15.000 consumenten van het platform gebruik doen maken. Restaurants die willen meedoen, betalen een eenmalige intekenprijs van 250 euro en daarnaast een fee van 9% op elke bestelling die ze via het platform binnenkrijgen. Maar dat zal volgens Kevin Declercq ruimschoots worden gecompenseerd door extra afzet, het vinden van nieuwe klanten en het drastisch verminderen van hun afvalberg – er belandt in de Vlaamse horeca jaarlijks 166.000 ton voedsel in de vuilnisbakken – waardoor de foodskost enom zal dalen. Restaurants kunnen via het platform ook aan upselling doen en bijvoorbeeld aperitieven en bijpassende wijnen aanbieden.
Kevin Declercq wil bovendien ook een extra inspanning doen rond duurzaam ondernemen: het is de bedoeling dat de bestelde maaltijden in volledig recycleerbaar verpakkingsmateriaal per fiets worden geleverd door het Gentse koeriersbedrijf Cargo Vélo. Maar hij is er zich goed van bewust dat vooral die logistiek nog een hele uitdaging wordt. “Daarom willen we ook echt mikken op een gefaseerde groei. Zo zal de app om van het platform gebruik te maken pas eind februari 2016 worden gelanceerd.”