Famework zag in 2019 het levenslicht. De start-up is het initiatief van Pieter Dewinter en Tom Notte, eveneens de oprichters van Flanders Tax Shelter, marktleider in Vlaanderen voor fiscaal gunstige investeringen in audiovisuele- en podiumproducties. “De financiering van producties staat al jaren onder druk. We zien een terugval van traditionele reclamebestedingen ten gunste van “inclusief adverteren”, waarbij merken geïntegreerd worden in films, series en events”, stelt Pieter Dewinter.
Daarop ontwikkelde het duo een platform dat merken en contentmakers bijeenbrengt om merk- en productintegratie efficiënter te laten verlopen. “Merkintegratie is niet nieuw. Denk maar aan de Britse Aston Martin in de eerste James Bond films, die in 1995 in ‘Goldeneye’ plots plaats moest ruimen voor een blitse BMW. Waar dat in het verleden eerder een uitzondering was, wordt deze manier van adverteren veeleer de norm.”
“Famework moet niet alleen de referentie worden voor audiovisuele- en podiumproducties, maar evenzeer voor merkintegraties op festivals en sportevenementen, in boeken en in samenwerking met bekende mensen. We willen merken immers een “one stop shop” aanbieden”, merkt Tom Notte op.
Eerste geslaagde matches in coronacrisis
Zeker in deze coronacrisis, waar streamingdiensten zoals het Vlaamse Streamz verder aan populariteit winnen en de vraag naar alternatieve inkomsten bij producenten en mediabedrijven stijgt, biedt het platform een oplossing. “De coronacrisis heeft de evolutie van de sector richting dergelijke sponsoring- en productplacement-deals alleen maar versneld. In een tijd waar de cultuur-, event- en entertainmentsector onder druk staat en zich noodgedwongen moet heruitvinden is samenwerking en cofinanciering meer dan ooit cruciaal om te overleven”, vervolgt Pieter Dewinter.
De afgelopen maanden liet Famework haar platform testen door 55 merken (brands) en 68 producties (content). “Op basis van alle feedback hebben we het platform technisch op punt gezet en de achterliggende algoritmes geperfectioneerd. En de eerste samenwerking is nu een feit. Volgend jaar verschijnt Déjà-vu met o.a. actrice Natali Broods op Streamz, een fictiereeks gebaseerd op de Canadese reeks ‘Plan B’. Via ons platform vond Fobic Films, bekend van Hasta La Vista en Resurrection, drie bedrijven die hun schouders onder het project hebben gezet.”
Het buitenland lonkt
Voor producenten zijn het onzekere tijden. Net voor de verstrenging van de coronamaatregelen konden de laatste scènes worden ingeblikt. “Het was niet alleen een uitdaging om dit project te realiseren, gezien de huidige omstandigheden was het ook een must om bijkomende financieringsbronnen te vinden. Efficiënte samenwerkingen met merkpartners hebben hierin een cruciale rol gespeeld, nu, maar ook in de toekomst”, stelt Mariano Vanhoof, zaakvoerder van Fobic Films.
Na deze eerste succesvolle matches ligt de start-up niets in de weg om ook over de grens te kijken en internationale stappen te zetten. “Diverse studies bevestigen de immense groeiprognose voor brand integration en productplacement als nieuwe vorm van adverteren vanaf 2021. Momenteel blijft een groot potentieel aan merkintegratie nog onbenut en we merken dat de vraag niet enkel bij multinationals en reclame- of mediabureaus leeft, maar even goed bij de vele kleine en middelgrote bedrijven die zo efficiënt mogelijk hun marketingbudgetten willen inzetten. Dit momentum willen we grijpen om Famework ook internationaal uit te rollen”, besluit Tom Notte van Famework.