In de eerste week van april gaat de website van het nieuwe Gentse modemerk Acte avec Tact live. Het merk is een initatief van drie student-ondernemers die de zaken ambitieus en eigenzinnig aanpakken. Zo slaagden ze erin om hun launch party te organiseren in de prestigieuze VOKA-box in Gent.
“Het idee is ontstaan uit de bachelorproef van Gilles Van Bever die net als ik KMO-management heeft gestudeerd”, legt mede-oprichter Matthias Browaeys uit.
Browaeys, afkomstig uit Oudenaarde, is ook de jonge ondernemer achter de startup Winwinner, een onlineplatform dat als tussenpersoon fungeert tussen kmo’s en particulieren die erin willen investeren (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/student-ondernemer-zet-platform-op-rond-winwinleningen/).
Het duo kreeg ook steun van Leen Danneels die in haar laatste jaar Modetechnologie zit. “Gilles haalt nu ook nog een tweede bachelor in grafisch ontwerp”, zegt Matthias Browaeys. “De sterkte van ons driekoppige team is dat we elkaar dankzij onze verschillende expertises en interessegebieden heel goed aanvullen. De designs van onze recenste collectie zijn grotendeels door Gilles ontworpen. Maar Leen en ik mochten ook ons zegje doen bij de uiteindelijke selectie.”
Kenmerkend voor de collectie is de combinatie van zwart en wit, telkens in een abstracte uitvoering. “Exclusiviteit, soberheid en het Gentse karakter van de collectie zijn de pijlers waarop we willen voortbouwen”, zegt Matthias Browaeys nog. “In eerste instantie gaan we onze t-shirts waarvan we de bedrukking hebben toevertrouwd aan textieldrukker Wink uit Nevele, enkel online verkopen. In een later stadium willen we kijken of we ook winkels kunnen overtuigen om met ons in zee te gaan.”