Grote bedrijven proberen tegenwoordig veel te leren van startups om met dezelfde mentaliteit en dezelfde flexibiliteit de bijzonder snelle veranderingen te lijf kunnen gaan, omdat ze ook wel zien dat tal van startups als het ware de wereld helemaal aan het veroveren zijn. Het is niet voor niets dat Peter Hinssen en Steven Bellegehem zoveel indruk maken met hun “Silicon Valley”-toers. Bedrijfjes die grote organisaties helpen met brainstorms en hackathons schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Tegelijk zijn er ook veel startups die er niet in slagen onvervalste succesverhalen te laten optekenen. Niet elke startup is een garantie op succes.
Quintin Schevernels, die de dubbele Nederlandse en Belgische nationaliteit heeft, en die de afgelopen jaren alle hoeken van het bedrijfsleven heeft gezien, staat er bij stil in een nieuw boek met de titel “Suits & Hoodies”.
De 44-jarige Schevernels had de jongste vijftien jaar met alle aspecten van het bedrijfsleven te maken: corporates en startups,
beursgenoteerde bedrijven, private equity en venture capital. Hij was directielid bij De Telegraaf, COO bij VNU Media en CEO bij Layar, dat hij in 2014 verkocht. Zijn brede ervaring, nu onder meer ook als investeerder in startups, maakt dat hij een unieke integrale kijk heeft op het ondernemen van nu en de toekomst.
“Wat is het geheim van de ene startup die “the winner takes it all” in toepassing brengt en een hele sector op zijn grondvesten kan doen daveren?”, vraag hij zich af. “En welke gevestigde bedrijven slagen erin zich staande te houden en terug te slaan?”
Quintin Schevernels begaf zich in beide werelden – de wereld van de startups waar de CEO’s T-shirts en hoodies dragen en de wereld van de klassieke bedrijven waar de managers nog altijd zweren bij een deftig pak – en kwam tot de conclusie dat hun aanpak opvallend veel overeenkomsten vertoont.
Hij laat in zijn boek zien welke zeven essentiële kenmerken zowel voor deze startups gelden als voor de succesvolle corporates.
Schevernels illustreert dit met aansprekende voorbeelden uit eigen ervaring en uit de literatuur. Zijn boek is tegelijk erg praktisch opgevat want het bevat niet alleen volop leestips, maar ook een Essentials Score die de lezers in staat stelt hun eigen organisatie langs de lat van deze essentiële succeskarakteristieken te leggen en dus te kijken in welke mate ze nog “goed bezig” zijn.