Internetondernemer Peter Hinssen en Danny Van D’huynslager zijn in april van start gegaan met het bedrijf nexxworks. Met dat bedrijf willen ze multinationals bijstaan om snel en radicaal te innoveren.
“Radicale innovatie is in deze snel veranderende tijden van globalisering en digitalisering een absolute noodzaak”, zegt Danny Van D’huynslager. “Ook multinationals beseffen dat, maar ze zoeken nog naar de manier waarop ze de koe bij de hoorns kunnen vatten. Het zijn bij manier van spreken grote tankers die je niet zomaar van koers kan doen veranderen. Met ons bedrijf willen we ervoor zorgen dat de cultuur van entrepreneurship die jonge starters kenmerkt ook bij hen snel binnenskamers doordringt.”
Nexxworks werkt in eerste instantie voornamelijk internationaal en richtte daarom meteen ook een kantoor op in New York. “Peter heeft de jongste jaren met zijn boek “The New Normal” een zeer sterke reputatie opgebouwd in het internationale sprekerscircuit”, zegt Danny Van D’huynslager. “Veel verantwoordelijken van multinationals zijn tijdens zijn toespraken als het ware wakker geschud. Met ons bedrijf, waarrond we een pool hebben verzameld van momenteel een tiental senior ondernemers willen we hen nu ook concreet bijstaan bij radicale en snelle vernieuwing. De afgelopen maanden hebben we veel contacten gelegd en we zitten stilaan in de fase waarin we ook effectief contracten kunnen afsluiten. We zullen “entrepreneurs in residence” afvaardigen die de radicale vernieuwing kunnen helpen versnellen. Want die hebben alle sectoren nodig. De doorbraak van bedrijven als Uber , Aibnb en Netflix heeft immers duidelijk gemaakt dat hele sectoren in een handomdraai ontwricht kunnen worden.”
Het nieuwe boek van Peter Hinssen – “The Network always wins” – dat binnenkort verschijnt is ook de blauwdruk van de filosofie van nexxworks. “De nodige radicale innovatie tot stand brengen”, zegt Danny Van D’huynslager daarover lukt niet meer via traditionele consulting. We proberen daarom “connected circles” te creëren, zodat ondernemers veel meer met elkaar praten en daaruit leren. En we mikken ook op experiences. Zo hebben we onlangs met een 20-tal topmanagers een studiereis gemaakt naar de Verenigde Staten. Ook de inzichten daarvan moeten helpen om tot radicale innovatie te komen. En dat is broodnodig als we onze economie willen redden. Niets doen is in deze tijden echt geen optie meer.”