Black Friday

Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) plaatst grote vraagtekens bij Black Friday

GENT - Black Friday. De ene verlangt zijn of haar hart uit zijn of haar ziel. Anderen stellen er vragen bij. Tot die tweede categorie behoort het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), dat duizenden en duizenden retailers vertegenwoordigt. Het NSZ komt enkele dagen voor de 'koopdag van het jaar' met een duidelijk statement, nu de aankondigingen voor Black Friday al weken overal in het straatbeeld en online terug te vinden zijn. "Maar bijna 3 op 4 handelaars (72%) neemt niét deel aan Black Friday, terwijl 58% wel aangeeft dat ze nog een grote herfst -en wintervoorraad hebben, zo stelt het NSZ.

 

 

“7 op 10 handelaars (72%) neemt niet deel aan Black Friday”, zo blijkt bij een bevraging onder 623 leden van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen). “Hoofdreden is omdat ze dit vooral zien als een hype die uit Amerika komt overgewaaid (44%), maar ook omdat 1 op 5 (20%) vindt dat er te veel kortingsperiodes zijn op korte tijd. Als handelaars wel deelnemen aan Black Friday, is het vooral om hun (te) grote resterende stock kwijt te geraken (59%). Meer dan de helft van de handelaars (57%) heeft immers nog meer dan 40% van de stock liggen. Ruim éen op drie (34%) van de handelaars die wel deelnemen aan Black Friday doet dit mee onder druk, omdat andere handelaars hier ook aan meedoen.”

Njet, neen, non, no

De trend zet zich volgens het NSZ verder: handelaars zeggen vooral neen tegen Black Friday en andere kortingsdagen die uit het buitenland komen overgewaaid. “Lokale handelaars zetten vooral nog steeds in op de soldenperiode om stock kwijt te geraken en zo omzet te genereren voor een nieuwe collectie”, benadrukt NSZ.

Maar het NSZ stelt ook vast dat de impact van zo’n kortingsdagen zoals Black Friday groot is. Al geruime tijd zijn de bekendmakingen van kortingen onder de noemer Black Friday opvallend vroeger dan anders. “Winkeliers die deelnemen, en dat is nog altijd de minderheid, willen er erg vroeg bijzijn met hun communicatie om de boot niet te missen en vooral omdat de grotere ketens hier al mee uitpakken”, stelt de zelfstandigen organisatie. “Die strategie om steeds vroeger rond Black Friday te communiceren is vaak nefast voor de eigen verkoop, want dit resulteert vaak in onnodig uitstelgedrag voor bepaalde aankopen, zeker in deze economisch erg woelige tijden. En vergeet niet: lage prijzen drukken de marge en zijn funest voor een gezond rendement van het bedrijf. Men maakt minder winst, waardoor er minder geld is om te investeren in groei.”

Geef ons maar de solden

“Handelaars geven aan dat consumenten vaak het bos niet meer door de bomen zien door de vele kortingsdagen die in het leven worden geroepen”, vindt het NSZ nog tot slot. “Er zijn dan wel strengere regels voor het afficheren van prijsverminderingen en kortingen, maar de wet zegt niets over de duur van een kortingsactie en zegt ook niet hoe vaak je een actie mag herhalen of hoeveel tijd je tussen twee acties moet laten. Dit zou beter afgelijnd moeten worden om de handelaars te beschermen en zo de focus te houden op de kortingsperiode die er echt toe doet: de solden.”

foto: Het Nieuwsblad/Mediahuis