Nathalie Vleeschouwer, die in 2010 werd verkozen tot vrouwelijke onderneemster van het jaar, kan terugkijken op een carrière van een kwarteeuw in het modevak. Aanvankelijk specialiseerde ze zich met Fragile in zwangerschapskledij, vijf jaar geleden kwam daar ook de collectie bij die haar eigen naam draagt. Die collectie verkoopt ze in vier eigen boetieks: in Antwerpen, Knokke, Lier en Gent.
Ondanks de crisis in de moderetail vindt ze dat zelfstandige ondernemers nog altijd goede kansen hebben in deze branche waarover de jongste tijd hel wat onheil is uitgeroepen. In de nieuwsbrief Retail Update laat ze optekenen dat ze blijft geloven in de toekomst van modeboetieks.
“Wat men ook moge beweren”, geeft ze daarin aan, “een webshop kan nooit meer zijn dan een opsomming van producten en prijzen en kan dus nooit de sfeer evenaren van een winkel waarin de producten op de juiste manier worden gpresenteerd en waarin de shopper een ontspanningsmoment kan vinden zoals hij ook beleeft als hij of zij bijvoorbeeld naar de film of naar het theater gaat.”
Nathalie Vleeschouwer maakt in het interview ook nog duidelijk dat een klein merk als het hare wel degelijk relevant kan blijven door vast te houden aan een welbepaalde duidelijke identiteit, door steeds meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en door heel goed op de cijfers te letten. “De feedback van de eindconsument is en blijft het belangrijkste”, zegt ze nog. “Dat is altijd in alle sectoren zo geweest. Het is aan de ondernemers om daar volop rekening mee te houden.”