“We zijn al een tijdje bezig om onze producten te integreren in koffiebars, maar daarvoor bleken onze drie bestaande versies nog niet goed genoeg in combinatie met koffie en qua schuimbaarheid”, vertellen Arnaud Muylaert en Louis Curtil.
“Daarom ontwikkelden we een nieuwe versie: de Barista. Daarmee richten we ons in tegenstelling tot de andere smaken niet op het grote publiek in de supermarkt, wel op horecazaken die koffie serveren.”
Gent, Antwerpen en Brussel
Ondertussen is de Barista-spliterwtenmelk te proeven in een vijftigtal koffiebars in Gent, Antwerpen, Brussel én de thuisstad van de zaakvoerders, Aalst. “We focussen voorlopig op die vier steden, om eerst daar verder uit te groeien. Maar stel dat iemand uit een andere stad onze melk wil aanbieden, gaan we zo’n aanbod natuurlijk niet afslaan.”
In Aalst is Tiptoh onder andere al aanwezig in Romy, Lotje Bakt, Leaf, Bar Blend en ‘t Herenhuys en Philimonius. “De zaken die ons product nu al aanbieden, zijn de koffiebars die al bekend zijn met het plantaardige gegeven. Er is daarnaast nog een markt van eerder traditionele zaken, ook daar willen we ons nog in verdiepen.”
Eén alternatief
“We bieden Tiptoh nu sinds drie weken aan als alternatief voor dierlijke melk, en klanten zijn zeer positief”, vertelt Sam Vandenneucker van koffiebar Philimonius in Aalst. “Soms staan ze wel weigerachtig tegenover het idee van erwtenmelk, maar eens ze het geproefd hebben, zijn ze vaak wel overtuigd.”
“Vroeger had ik allemaal verschillende soorten plantaardige alternatieven: sojamelk, havermelk, amandelmelk, waardoor ik vaak bleef zitten met restjes. Die heb ik allemaal ingeruild voor Barista, een plantaardig alternatief, voor mij qua gebruiksvriendelijkheid een groot gemak.”