Met de jaarlijkse toekenning van haar kwaliteitslabel wil House of Weddings rust brengen in een sector die in essentie heel emotioneel geladen is. Iris Decreus, oprichtster House of Weddings: “Koppels huwen meestal voor het eerst, en leven toe naar hun ‘droomdag’. Door de meest ervaren, betrouwbare huwelijksleveranciers te bekronen voor hun professionalisme en op te lijsten op ons platform, willen we het verloofde koppels makkelijker maken om hun mooiste dag zonder zorgen vorm te geven en zo de leukste huwelijksplanning-ervaring te beleven – of ze nu een wedding planner inschakelen of niet.”
Je herkent een quality label approved huwelijksleverancier aan het House of Weddings logo op hun website.
Zware terugval van de huwelijkssector in 2020-2021
Decreus: “Sinds we in 2016 België’s kwaliteitslabel in de huwelijksmarkt lanceerden en een online oplijsting van België’s beste spelers maakten, vonden jaarlijks steeds meer verloofde koppels hun weg naar ons informatie- en boekingsplatform. In 2020 en begin 2021 zagen we een zware terugval in het algemene zoekvolume rond ‘trouwen’; koppels verloren door corona hun moed om aan het plannen te slaan.”
Gelukkig herwon de markt intussen opnieuw haar vertrouwen: House of Weddings zag nooit eerder zoveel koppels haar website bezoeken.
Gouden jaar 2022?
Daar waar in principe 2020 het gouden jaar zou worden voor de huwelijkssector, vermoedt Decreus dat 2022 wel eens het nieuwe topjaar zou kunnen worden. Indien covid het toelaat, welteverstaan.
“Huwelijksfeesten mogen sinds medio 2021 weer doorgaan, zij het vandaag onder ‘CST+’ regulering: op vertoon van ieders covid safe ticket, en met mondmasker voor gasten die hun plaats verlaten. Een dansfeest is onder deze voorwaarden ook toegestaan. We merken dat deze maatregelen voor koppels en hun gasten voldoende comfortabel aanvoelen om hun feest te laten plaatsvinden, en hopen dat dit vertrouwen in de nabije toekomst enkel nog zal groeien.”
Kerst is topperiode
Daags na Kerstmis zag House of Weddings dit jaar weer als vanouds dat het zoekvolume op het woord ‘pas verloofd’ ontplofte. De Kerstperiode is dan ook, in de hele Westerse wereld, een topperiode voor verlovingen. Maar liefst 20% van de jaarlijkse verlovingsaanzoeken gebeurt ‘onder de Kerstboom’. Vanaf begin januari, wanneer mensen traditioneel hun goede voornemens ten uitvoer beginnen te brengen, stijgt het zoekvolume rond ‘huwelijk plannen’ dan ook weer dagelijks.
Decreus: “We zien voornamelijk dat verloofde koppels eerst werk maken van hun ‘checklist’, gevolgd door ‘trouwjurk’, ‘trouwlocatie’ en ‘ceremonie’.”