LEES OOK. 82-jarige zaakvoerster verkoopt haar iconische kledingwinkel
“Officieel weten wij op dit moment nog van niets”, zegt frituuruitbater Hans Beerens (59). “Ik nam in januari 2022 contact op met de eigenaar van de supermarkt en toen wist hij nog niet wat hij met onze standplaats zou doen als er een supermarkt komt. Onze grote bekommernis is dat we momenteel nog niet weten wat er gaat gebeuren, en het wordt nu ook voor ons kort dag.”
Ander werk zoeken
Hans Beerens gelooft er alvast in dat praten tot een overeenkomst kan leiden. “We moeten nog tot 2027 werken en dan kunnen we met pensioen gaan. We zouden er echt het hart van in zijn moesten we gedwongen onze zaak voortijdig moeten sluiten en die laatste vier jaar nog ander werk moeten zoeken”, zegt Hans. “Dat is op onze leeftijd geen evidente zaak.”
“We zouden heel graag onze standplaats behouden en onze mooie carrière – waar we zo hard voor gewerkt hebben en waar we voor leven – kunnen afsluiten op deze locatie. We hopen echt dat we ons vaste stekje mogen behouden wanneer de supermarkt er komt.”
Frituur De Frietwinkel staat inmiddels 30 jaar op dezelfde locatie en is door de jaren heen een echt begrip geworden in Burst en de wijde omgeving. “We krijgen regelmatig de opmerking van onze vaste klanten dat het heel jammer zou zijn moesten we er op deze locatie mee moeten stoppen. Maar we hopen op een goed gesprek en een mooie overeenkomst, en dat het gezond verstand mag zegevieren”, zegt Hans. “We zouden dolgraag onze laatste jaren hier afmaken en met een goed gevoel stoppen in 2027. Onze klanten zullen ons zeker en vast missen, maar wij hen misschien wel nog meer.”
Verhuis niet haalbaar
De frituur verhuizen naar een andere locatie is voor Hans en Chantal jammer genoeg niet haalbaar. “Verhuizen naar een andere locatie zou ons meer dan 100.000 euro kosten: die investering kunnen we in de resterende vier jaar niet meer terugverdienen”, licht Hans toe. “Zowel de supermarkt als wijzelf zouden bijvoorbeeld voor elkaar een meerwaarde kunnen betekenen.”
“Zo zouden we tal van onze verse ingrediënten en onze drank bij hen kunnen aankopen. Onze klanten zullen ook al snel geneigd zijn hun boodschappen te gaan doen bij de supermarkt. Met een beetje goeie wil en ons gezond verstand kunnen we er samen een echte win-winsituatie van maken. We vertrouwen alleszins op een goede afloop.”