GENT – ORKA SCC uit Gent, een lokale KMO met internationale omvang, is erin geslaagd om een uniek algoritme te ontwikkelen, waardoor de grote bedrijven in ons land vaak honderdduizenden euro’s per jaar kunnen besparen zonder personeel te laten afvloeien. Een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek bracht deze verborgen parel aan het licht.
Koen Van den Bossche, zaakvoerder ORKA SCC: “Grote bedrijven hebben vaak moeite om de volledige controle over hun uitgaven te bewaken. Soms vallen bij zulke bedrijven tot 20% van hun aankoopfacturen buiten het reguliere controleproces. Dat kan gaan om IT, HR, facility, industriële diensten, reizen, erelonen, huur van magazijnen, rollend materieel… Doordat deze aankopen geen deel uitmaken van de kernactiviteiten van de onderneming, passeren ze vaak de processen van kostenbesparing. Meestal komt men er pas te laat achter dat de vooropgestelde budgetten overschreden werden. Komt daarbij nog eens dat het vaak gaat om internationale ondernemingen met een veelvoud aan talen, culturen en gebruiken. Het wordt dan een soort van “black box”, een zeer lastig, tijdrovend en een niet-transparant proces.”
Uniek facturatiecontroleproces
ORKA heeft daarom een algoritme ontwikkeld dat erin slaagt om tot 99,5% van de indirecte kosten correct in kaart te brengen op basis van de inkoopfacturen. Daarvoor helpen ze hun klanten met het installeren van een uniek facturatiecontroleproces op basis van een universele categorisatie. Daarnaast groeperen ze leveranciers waar mogelijk, want eenzelfde leverancier in België kan anders heten in Frankrijk bijvoorbeeld. Tenslotte berekenen ze de eenheidsprijzen voor de indirecte materialen om de evolutie van de prijzen in kaart te brengen, en om ze correct te kunnen vergelijken. Hierdoor stroomlijnen ze de aankopen van bijna alle indirecte kosten en slagen ze erin om honderdduizenden euro’s te besparen voor hun klanten.
Ongeziene tevredenheidsscore
Proactify voerde een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek uit bij alle 13 key accounts. “100% van de bevraagde klanten zou een samenwerking met ORKA zeker aanraden aan bevriende collega’s, of kennissen. ORKA’s cliënteel bestaat bovendien uit 100% promotors en 0% critici, wat resulteert in een NPS-score van +100”, vertelt Lieze Geebelen van Proactify, zaakvoerder van het bedrijf dat de onderzoeken heeft afgenomen. “En hoewel de uurtarieven vaak een fractie zijn van de concurrentie, haalt het cliënteel de lage uurtarieven niet eens aan als hoofdreden van hun tevredenheid. Het engagement en de inleving van ORKA overklast de Big Four op elk vlak.”
“De klanten van ORKA zijn van de meest tevreden klanten die we al ooit hebben bevraagd, en het gaat niet om de minste. We spreken over de grootste multinationals die we in ons land hebben, met honderden miljoenen euro’s omzet en honderden medewerkers”, vervolledigt Lieze Geebelen enthousiast.
Veel bedrijven helpen in coronacrisis
ORKA heeft op basis van haar resultaten in het tevredenheidsonderzoek besloten om resoluut de stap naar groei te zetten. “We hebben jaren in de luwte gewerkt en onze inzichten geperfectioneerd. Nu we zien dat de coronacrisis veel bedrijven dwingt om nieuwe besparingen te zoeken, wil ik er wel echt mee naar buiten komen. We kunnen hier een pak jobs mee redden die anders gesnoeid zouden moeten worden”, besluit Koen Van den Bossche.