“Is dat dé schaar?”, vraagt een vrouw uit Schoten aan een van de medewerksters van Tupperware in Wijnegem Shopping Center. Ze legt de nadruk op het woord ‘de’ terwijl ze wijst naar een keukenschaar met zwart en rood handvat van 37,90 euro. “Dé schaar toch, hè?”, vraagt ze nog eens. De medewerkster van Tupperware knikt bevestigend, antwoordt dat het wel degelijk “de schaar” is en rekent het product af.
Lees ook: Tupperware-fabriek in Aalst blijft voorlopig open, bonden vrezen “uitstel van executie”
De keukenschaar is een van de iconische producten van Tupperware, wegens niet kapot te krijgen. “Ik heb die van mij meer dan twintig jaar”, klinkt het. “Mijn vriendin heeft die van haar achttien jaar”, gaat het terug. Het blijkt de reden waarom de vrouw uit Schoten hier staat. Ze heeft gehoord dat het Amerikaanse Tupperware Brands het faillissement zou voorbereiden. Voor alle zekerheid komt ze nog snel een tweede schaar halen.
Bescherming tegen schuldeisers
Het personeel van de Belgische Tupperware-fabriek in Aalst werd woensdagmiddag geïnformeerd over de zaak. Concreet is de hoofdzetel in de VS gedurende 120 dagen beschermd tegen schuldeisers. De Aalsterse filialen, een fabriek met logistiek centrum en ondersteunende diensten, zouden intussen kunnen blijven draaien. Al is de productie enige tijd geleden al teruggeschroefd tot een minimum. De bonden schatten dat ongeveer een kwart van het personeel nog aan de slag is. De rest valt onder tijdelijke werkloosheid.
“Herstel? Tenzij Taylor Swift plots zegt dat ze Tupperware leuk vindt, zie ik het niet”
Jan Holtyzer
Intussen werkt het moederbedrijf in de VS aan een herstelplan, maar de Belgische bonden hechten daar weinig geloof aan. Hier en daar vallen de woorden “uitstel van executie”. “Tenzij Taylor Swift plots zegt dat ze Tupperware leuk vindt, zie ik het niet”, aldus ABVV-vakbondsman Jan Holtyzer. Hij verwacht dat de activiteiten de komende maanden in het teken zullen staan van een minimale productie en een uitverkoop van de bestaande stock.
Prijskaartje
Het nieuws heeft woensdag in alle geval klanten gelokt naar de winkel van Tupperware in Wijnegem. Twintiger Amber Habex is voor alle zekerheid nog een ovenschaal en een handvol snackcups komen halen. “Ik ken de producten al van toen ik kind was”, zegt ze. “In al die jaren zijn er maar twee gesneuveld.” Ze zucht en hoopt in stilte dat de winkels volgende maand nog open zijn. Als familie en vrienden op koopjesjacht gaan voor haar verjaardag.
Nancy Van Bortel uit Deurne heeft thuis nog altijd producten staan die ze veertig jaar geleden gekocht heeft. “Ik zou het erg vinden als Tupperware niet meer bestaat”, zegt ze. “Eigenlijk is er geen alternatief. Of dat is er wel, maar dan is de kwaliteit minder.” Al beseft ze dat die kwaliteit met een prijs komt. “Tupperware is duur. Zeker de jeugd heeft geld nodig voor andere zaken.”
Ook Tupperware-kenner Michael Marcy denkt dat de prijs een factor is. Hij had jaren geleden een verzameling van 1.200 stuks. Marcy doet in Belgisch design en veel van de Tupperware die in Europa verkocht werd, is in ons land vormgegeven. Hij schonk zijn collectie intussen aan een museum. “Er zaten echt mooie en praktische stuks tussen. Ze hadden een spaghettimaat die heel handig in elkaar zat. Mijn vrouw heeft een café en gebruikt die nog altijd. Maar ondertussen wordt het merk enorm gekopieerd, terwijl het origineel redelijk duur is.”