In Z-talk Goossens op Kanaal Z liet Herman Toch enkele weken geleden verstaan dat heel wat bedrijfsleiders als het ware in een collectieve midlifecrisis zitten. Velen onder hen weten niet echt meer hoe het moet nu de technologische evoluties, de digitalisering en het feit dat alle consumenten permanent over alle mogelijke informatie over alle mogelijke onderwerpen beschikken hen verplichten om zichzelf snel opnieuw uit te vinden.
Ook problemen rond merkidentiteit, de schaarste van de grondstoffen en het feit dat consumenten steeds meer zelf producent worden, zorgen in ondernemersland voor de nodige kopbrekens. Eén en ander komt aan bod in zijn nieuwste boek “Happy Profit”. Daarin predikt hij dat bedrijven winst mogen maken, maar die drijfveer moet volgens hem op gelijke hoogte komen met het maken van een betere, meer gelukkige wereld.
Wat ondernemers in ieder geval niet mogen doen is volgens Chris Raman vervallen in lethargie. We meldden op deze pagina’s al dat deze Gentse serieondernemer met groeiatelier.be een nieuw kenniscentrum oprichtte om ondernemers te helpen om weer het heft in handen te nemen en te groeien. De handen in elkaar slaan en zoeken naar nieuwe vormen van samenwerking lijkt volgens hem een middel te kunnen zijn om toch nog in de toekomst van het ondernemerschap te geloven.
Pieter Casneuf, zaakvoerder van het Gentse Adam Software, ziet nog een andere uitweg. “We moeten weer geloven in dusruptie”, schreef hij in een opiniestuk in De Tijd. “Als we in de bestaande denkkaders blijven hangen, raken we er niet meer. Standaardiseren van innovatie zal wellicht niet het antwoord zijn op de trendbreuken die we vandaag zien. We zijn en blijven mensen en hebben daarom een enorme weerstand tegen verandering. De belangen verdedigen van wat ‘is’ krijgt nog altijd vaak meer aandacht dan het risico nemen op wat ‘kan zijn’. Hele sectoren en industrieën drijven op die belangenverdediging. Belangen verdedigen tegen innovatieve trends in, zou ons nochtans zuur kunnen opbreken. Er is nochtans een hoge nood aan disruptie. We moeten leren om vernieuwingen zoals Uber en Airbnb te omarmen in plaats van ze te bevechten.”
Hoe kijkt u als ondernemer tegen deze zaken aan? Naar wat gaat uw voorkeur: meer aandacht om winststreven te combineren met zingeving zoals bepleit door Herman Toch, een poging om meer samen te werken en te leren van anderen om opnieuw te groeien, zoals bepleit door Chris Raman of eindelijk een mentaliteitsomslag maken en disruptie toelaten, zoals bepleit door Pieter Casneuf. Of zou het kunnen dat ondernemers gewoon deze drie ingrediënten moeten gebruiken om een heel lekker nieuw gerechtje op tafel te toveren? Laat het ons weten !