© Mo-Cyclette © Mo-Cyclette

Mo-Cyclette hergebruikt onderdelen van oude fietsen: “Zelfs spatbord is tweedehands”

Met Mo-Cyclette krijg je een circulaire fiets waar zowel oude als nieuwe stukken op zitten. “Een stadsfiets resulteert uiteindelijk in 63% aan gerecycleerd materiaal, voor een elektrische fiets is dat 43%”, zegt Jo De Niel, directeur van Mo-Cyclette.

Bij het Lokerse fietsenmerk kan je fietsen kopen, huren of laten repareren. De onderneming is onderdeel van Mo-Clean vzw, een maatwerkbedrijf dat talent een tweede kans geeft. Zo werken er bij Mo-Cyclette momenteel veertien mensen die werden doorgestuurd door VDAB.

“Dit zijn werknemers die vaak psychologische problemen hebben of in armoede zijn opgegroeid. Bij ons krijgen ze een nieuwe kans om uit die financiële en sociale moeilijkheden te geraken. Soms loopt dit goed en resulteert dit in een mooi traject. Soms niet, maar dat heb je op elke andere werkplek natuurlijk ook”, licht Jo De niel toe.

Leren en werken

Leren en werken is daarbij een belangrijke waarde bij Mo-Cyclette. “We zijn heel blij dat we deze kwetsbare groep een tweede kans kunnen geven. Onder deskundige begeleiding leren we ze hoe ze circulaire fietsen in elkaar steken.”

© Mo-Cyclette
© Mo-Cyclette

Wie denkt dat fietsen volledig duurzaam is, heeft het mis. “Daar staat men vaak niet bij stil, omdat fietsen natuurlijk beter is dan de auto nemen”, zegt De Niel. “De productie van een nieuwe fiets verhuist naar lageloonlanden. Dit zorgt ervoor dat er een enorme CO² uitstoot mee gepaard gaat. Daarin willen we met Mo-Cyclette echt verandering brengen.”

Blinkende fietsen

Een stadsfiets bij Mo-Cyclette kost gemiddeld 700 euro, wat een pak meer is dan de fietsen van Gazelle of Trek. “Het is moeilijk om te concurreren met dergelijke prijzen. Omdat de productie zo goedkoop is, kunnen ze deze blinkende fietsen aan scherpe prijzen aanbieden.”

Fietsen met opgeven hoofd

“We willen echt een pionier zijn in onze sector en het belang van deze duurzame fiets tonen. Met Mo-Cyclette kan je met opgeheven hoofd fietsen omdat een elektrische fiets voor 43% uit gerecycleerde materialen bestaat. Voor een gewoon exemplaar is dat zelfs 63%. Daarbij zijn de versnellingen en remmen wel modern. Een fietswiel, stuur en zadel kan wel hergebruikt worden. Zelfs een spatbord van een fiets van Mo-Cyclette is tweedehands.”

© Mo-Cyclette
© Mo-Cyclette

Klanten

De vestiging van Mo-Cyclette bevindt zich op het Stationsplein in Lokeren. “We hebben wel wat klanten uit de regio. Verder hebben we natuurlijk ook de ambitie om op termijn meer richting B2B te gaan, en bijvoorbeeld samen te werken met Stad Gent. Daar zijn heel veel studenten die zich voortbewegen met de fiets.”

© MO-CYCLETTE
© MO-CYCLETTE