thumbnail_loods Antwerpen

ML2Grow bedenkt innovatieve AI-toepassingen voor Haven van Antwerpen

ZWIJNAARDE – ML2Grow, spin-off van de UGent en imec, heeft algoritmes ontwikkeld die voor een grote efficiëntieslag zorgen in de Haven van Antwerpen. Zowel havendienstbedrijf Port+ als het loodsenbedrijf Brabo gebruiken deze algoritmes om schepen zo snel mogelijk in en uit de Antwerpse Haven te krijgen. Daarnaast zal Brabo voorspellingen kunnen maken van het werk dat op het bedrijf afkomt, puur op basis van data uit het verleden. Dit systeem geeft meteen een betere inschatting hoeveel en wanneer er een personeelstekort of -overschot dreigt.

Loodsenbedrijf Brabo maakte vorig jaar al een grote digitalisatieslag. Brabo ruilde papier in voor tablets en smartphones. Afleveringsdocumenten werden voortaan digitaal afgetekend en verstuurd. Bovendien was er ook een automatische link met de facturatie. Dankzij de innovatieve AI-toepassing van ML2Grow wil Brabo nu nog een stap verder gaan in de strijd tegen inefficiëntie.

Zo zal Brabo voortaan voorspellingen kunnen maken van het werk dat op het bedrijf afkomt. “We gebruiken daarvoor data uit het verleden waarbij we rekening houden met de sleep- en aankomsttijd van een schip in de sluis”, zegt Joeri Ruyssinck, CEO van ML2Grow.

Met kleine AI-toepassingen grote veranderingen realiseren

Deze nieuwe AI-toepassing maakt het mogelijk om een betere inschatting te maken van capaciteits- en personeelstekorten. Er is een permanentie van 40 bootsmannen en 20 loodsen en dit 24/7. Het gevolg is dat er soms personeel zonder werk zit of dat er op piekmomenten mensen moeten opgeroepen worden wat voor een grote werkdruk zorgt. In 2018 gebeurde dat in totaal 8.000 keer.

Het nieuwe streefdoel, dankzij de artificiële intelligentie van ML2Grow, is 5.000 keer. “Brabo is een mooi voorbeeld van hoe je met kleine AI-toepassingen grote veranderingen kan realiseren. Het is een quick win voor elk bedrijf”, aldus Ruyssinck.

Qronoport

Het Gentse ML2Grow, dat het licht zag in 2017, begeleidt ook het Antwerpse dienstenbedrijf Port+ bij de ontplooiing van het Qronoport-platform dat gelinkt is aan het datasharingplatform Nxtport van de Antwerpse haven. Met het Qronoport-platform hoopt Port+ de doorlooptijd van schepen in de haven in te korten. De kost van een schip in stilstand bedraagt immers gemiddeld 1.000 dollar per uur. Daarom is een accurate planning belangrijk, net als de meest ideale vaarroute.

Om nog efficiënter te werken werkt Port+ samen met ML2Grow aan een “passage plan” ofwel een gedetailleerde versie van Google Maps voor de Haven van Antwerpen waarbij loodsen online kunnen zien waar er in de haven stremmingen zijn. “Bij dergelijke projecten is het wel heel belangrijk dat zoveel mogelijk bedrijven hun data beschikbaar stellen. Op dat vlak loopt het soms mis en merken we dat sommige bedrijven moeite hebben om hun data te delen”, verklaart Joeri Ruyssinck van ML2Grow.