Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, brengt 117 politici deze zomer naar de bedrijfsvloeren. Tijdens een Voka zomerstage draait een politica/politicus een dag mee in de bedrijfsactiviteit van een Vlaamse onderneming. De Voka Zomerstages vormen dan ook de ideale brug tussen Wetstraat en werkvloer, en bieden zowel ondernemers als politici de kans om gedachten uit te wisselen.
Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele koos als Zottegemnaar ervoor om in eigen streek te blijven en trok naar La Lorraine Bakery Group uit Ninove, een van de grootste industriële bakkers in Europa met negen productiesites in België en ook bakkerijen in Tsjechië, Polen, Turkije, Roemenië, Hongarije en binnenkort Rusland. Het 100% Belgische familiebedrijf La Lorraine Bakery Group (LLBG) produceert en verkoopt dagelijks in meer dan 30 landen bakkerijproducten aan consumenten, supermarkten en de foodservice sector.
Ontbijt, rondleiding en werkstage
Minister Diependaele begon de dag met een uitgebreid ontbijt en gesprek met CEO Guido Vanherpe, waarbij hij meteen kennis maakte met het La Lorraine assortiment. Na een rondleiding in de bakkerij trok hij zelf zijn werktenue aan. Samen met enkele ervaren patissiers werkte hij verse aardbeientaarten met de hand af – een van de populairste producten bij La Lorraine met zo’n 90.000 stuks per week.
Matthias Diependaele: “Dankzij de jaarlijkse zomerstages van Voka komen we niet alleen in contact met de bedrijfsleider, maar ook met de medewerkers die dag in dag uit meebouwen aan een welvarend Vlaanderen. Dit jaar ging ik met heel veel plezier langs bij La Lorraine. Het bedrijf combineert vakmanschap met innovatie en is één van de grote werkgevers in Oost-Vlaanderen: zo’n 650 productiemedewerkers en een 250-tal bedienden in Ninove en Erpe-Mere. De medewerkers zijn echt trots op hun producten.”
Primeur Tarte à Moi webshop
Tot slot mocht kreeg minister Diependaele de primeur om het gloednieuwe Tarte à Moi bestelplatform uit te testen, dat binnenkort gelanceerd wordt. Tarte à Moi is een merk van LLBG in België, met een ruim assortiment homemade taarten en gebak, te vinden in de Delhaize-supermarkten. Gezien het niet mogelijk is om in elke winkel iedere dag het volledige assortiment aan te bieden, investeert Tarte à moi nu in een webshop. Zo is de consument altijd zeker van zijn lievelingstaart. Vanaf 22 september kan het volledige assortiment online besteld worden (vóór 14 uur) en ’s anderendaags afgehaald in een Delhaize in de buurt. Het project is een mooi voorbeeld van digitale versnelling in combinatie met een sterke offline connectie in de Delhaize-winkels.
Guido Vanherpe, CEO La Lorraine Bakery Group: “We zijn erg trots dat we Minister Diependaele mochten ontvangen en kennis laten maken met ons bedrijf en onze producten. Het was een ideaal moment om gedachten uit te wisselen over de uitdagingen waar wij en vele andere bedrijven voor staan: de schaarste op de arbeidsmarkt, de stijgende prijzen van grondstoffen, de transitie naar meer duurzaamheid, de gevolgen van de coronacrisis, … LLBG heeft de laatste 20 jaar zeer sterk ingezet op innovatie & internationale groei. Maar we blijven ook sterk investeren in onze thuismarkt België, waar we ongeveer de helft van onze meer dan 4.000 medewerkers tewerkstellen.”
Foto’s: © Nathalie Dolmans fotografie